Почти всички мъже обичат съревнованието. Дали ще е под формата на футбол, зрелищна видеоигра с битки или лов, в мъжката природа е заложен стремежът за завладяване на нови територии и затвърждаване на мъжеството по един или друг начин. Участието в примитивни бойни форми помага за репродуктивните успехи на мъжете и това е извод на множество научни изследвания.
Антрополозите от научното списание „Proceedings of the national academy of sciences” (https://www.pnas.org/content/112/2/348) имат доказателство за подобни хипотези. Те решили да изяснят какъв биологически смисъл имат конфликтите между групи от хора. Защо мъжете в примитивните общества водят безкрайни бойни действия?
Обект на наблюденията им било номадско скотовъдско племе, живеещо на границата на Етиоптия и Южен Судан
Племето се нарича „нянгатом“ (https://www.atlasofhumanity.com/nyangatom) и е един от малобройните народи на Земята, в който военните конфликти и до този момент не се влияят от държавен натиск, религии или търговски интереси – все прични, поради които се воюва от векове.
От дълго време племето нянгатом поддържа воюващи действия със съседни войнствени номадски народи като туркана, вдасанеч и сури, извършвайки набези над животновъдските стопанства. През 80-те години на миналия век мъжете нянгатоми активно използвали огнестрелно оръжие, но днес главно се водят бойни действия в две форми. През нощта младите мъже разгонват животните от стопанствата на врага. Другият начин на сражение включва открити бойни действия, докато всички мъже от племето се стремят да заграбят стадото на врага.
Антрополозите успели да направят извод за биологическия смисъл на тихите сражения. Оказало се, че участието в набезите предвещава на мъжете репродуктивен успех: този смелчага, който е присвоил най-много животни по време на битката, до старини ще бъде обграден от безбой жени и деца. Това щастие няма да сполети онзи, който не е дръзнал да участва в сраженията.
Животните служат като валута в културата на племето нянгат
За да встъпи в брак, мъжът трябва да заплати за булката с определено количество скотове. Но участието в набезите не означава вързана в кърпа невеста за един млад мъж, тъй като всички животни, придобити при набезите, получават най-възрастните роднини на младежа. След смъртта на най-старите хора в рода, цялото богатство, включително жени и деца, се наследява от активните участници в сраженията. По този начин победителите увеличават численността на своя род и придобиват сила и по-високо обществено признание. Изводът на антрополозите е, че колкото по-миролюбив е даден член на племето, толкова по-неудачен и беден ще е животът му.
И така, участието във въоръжени конфликти се оказва полезно и изгодно за участниците. Семействата и богатството им се разраства. За добро или лошо, няма как да разберем дали този модел би бил успешен в условията на развитите общества. За техните мъже остава да се забавляват на спортните битки и видеоигрите с военни действия