frida.bg
депресията

Упражненията: “активното“ лекарство за справяне с депресията

Все повече започва да се говори за депресията, и това не е случайно. Според анализ на Евростат, около 8% от българите над 18-годишна възраст страдат от депресивни и тревожни симптоми. Но не само, антидепресантите не винаги са най-доброто решение.

Естествено, когато става дума за клинична депресия, прегледът при психиатър и медикаментите са наложителни. В леките случаи на депресията, физическите упражнения и движението могат да подействат като натурално средство за лечение със забележителен ефект. Как?

Ефектът от упражненията

Asian late post diffical lavel yoga action

Упражненията предизвикват редица полезни реакции в организма. Например, научно доказано е, че те подобряват качеството на съня, намаляват кръвното налягане и действат като превенция срещу на сърдечните проблеми и диабета.

Високоинтензивните и кратки тренировки като интервално бягане, HIIT и бокс водят до мощно освобождаване на хормоните на щастието – ендорфини. Те водят до характерно състояние на еуфория и облекчаване на болката, като след употреба на някои наркотични вещества.

Нискоинтензивните тренировки с по-голяма продължителност, подобно на високоинтензивните, водят до освобождаване на хормоните на щастието, но също така оказват по-здравословен и по-дълготраен ефект.

Освен това, нискоинтензивните упражнения като джогинг, пилатес и йога, освобождават специфичен вид протеини, наречени невротрофични или растежни фактори, които предизвикват растеж на нови клетки и увеличаване на междуклетъчните връзки. Този ефект води до подобряване на състоянието на мозъка, което се отразява на начина, по който се чувстваме.

Young women doing Pilates exercises.

Научно доказано е, че при хората, които страдат от депресивни симптоми, хипокампът, който регулира емоциите и настроението, е по-малък в сравнение с другите хора.

Упражненията в този смисъл стимулират растежът на нервни клетки в хипокампа, подобряват връзките между клетките и по този начин облекчава симптомите на депресия и подобряват психическото и емоционално здраве.

Предизвикателството

Сред основните симптоми на депресията са нарушения сън и безсънието, липсата на енергия и мотивация, променен апетит, болка в тялото и липсата на самочувствие. Това е явява сериозно предизвикателство към страдащите от депресия. Как точно да се мотивират да спортуват? Как да излязат от този омагьосан кръг?

Специалистите съветват да разделим целта – редовни упражнения – на малки стъпки, но най-вече да започнем да ги правим. В началото вероятно дори само 5 минути на ден ще са голямо предизвикателство. Това е напълно нормално. Важното е да не се отказваме и да продължим, защото упражненията са лесна и ефективна панацея както за тялото ни, така и за душата ни!