frida.bg
гневът

Гневът: „гореща“ емоция с много последици за здравето ни

Гневът е много противоречива емоция. Отхвърляме я. Скриваме я. Потискаме я и се правим, че не съществува. Или обратното. Отдаваме й се. Позволяваме й да ни залее и да мотивира действията ни.

Гневът“ горещата емоция с много последици за здравето ни

Безспорно гневът може да бъде опасен и да доведе до деструктивни последици ако не можем да го контролираме добре. Тогава той води до спорове и конфликти, както и до физическа злоупотреба над себе си и другите.

Гневът задвижва стресовата реакция на организма ни „бий се или бягай“. Трябва да споменем, че тази реакция се задвижва и от страха, въодушевлението и тревожността. Енергията на гнева обаче е много по-силна и причинява много по-мощна реакция и … последици.

Надбъбречните жлези наводняват кръвообращението ни със стресовеите хормони кортизол и адреналин, а мозъкът ни задава команда кръвта да се озтегли от хранозмилателната система и да се насочи към мускулите на краката и ръцете, за да имаме сила да се сбием или да избягаме.

Сърдечният ни ритъм се ускорява, дишането се учестява. Телесната ни температура се повишава, а кожата започва да отделя пот. Умът е изострен и фокусиран, а челюстите ни са стиснати. Готови сме за атака. Битка. На живот и смърт. Какво други бихме могли да направим в една животозастрашаваща ни ситуация?

Проблемът е, че не живеем във време, в което животът ни е реално застрашен. Организмът ни обаче не прави разграничение между малък стрес и голям стрес, животозастрашаващ стрес и стрес, застрашаващ само емоционалния ни комфорт. За него всеки стрес е еднакъв и съответно задвижва горепосочената верижна реакция.

Гневът е емоция, която ни помага да се справим с опасни за живота ни ситуации. Понякога наистина имаме нужда от него, за да предпазим себе си или бликзите си. В повечето случаи обаче ние се разгневяваме от малки стимули, които не застрашават живота ни. Една случайно подхвърлена дума или забележка могат да ни разгневят неописуемо, а както вече видяхме гневът е спусък, който активира цяла верига процеси в нашия организъм.

Нездравословни начини за изразяване на гнева

Angry gal

Много хора изразяват гнева си хаотично, спонтанно, нерегулируемо. Това се дължи на липсата на емоционално възпитание в детска възраст. Ние все пак сме научили как да се справяме с емоциите си, копирайки начина на справяне на нашите родители и близки. По този начин сме запомнили, че гневът може да се изрази чрез:

Експлозия

Когато нямаме никакъв контрол над гнева си той се превръщав  емоционална експлозия, която помита всичко около себе си. Неуправляваният гняв наистина може да доведе до физическа разправа и дори насилие. Много избухливи хора използват гнева си, за да доминират над останалите, но всъщност страдат от вътрешна несигурност и ниска самооценка.

Потискане

Много хора обаче са научили, че гневът е опасно нещо и са потиснали тази емоция в себе си до степен, че не знаят за съществуването й. Това е много опасен начин за справяне с гнева, тъй като предизвиква дифузна тревожност и депресия. На повърхността няма и следа от гняв, защото той е насочен навътре и започва бавно, но сигурно да руши здравето ни.

Здравословни проблеми, които се дължат на гнева

Drive Angry

Когато се гневим всеки ден кръвообращението ни ежедневно е наводнено от хормоните на стреса, които бавно, но сигурно започват да предизвикват метаболитни промени и различни симптоми в нашето тяло. Някои краткотрайни и не толкова краткотрайни здравословни проблеми, свързани с хаотичния гняв са:

  • Главоболие
  • Безсъние
  • Тревожност
  • Депресия
  • Проблеми с храносмилателната система
  • Високо кръвно налягане
  • Проблеми с кожата като екзема и акне
  • Сърдечен удар
Как да изразяваме гнева си по здравословен начин?

you thought you know me.

Дайте си време

Ако усещате, че сте на ръба да избухнете (експлозия) или се чувствате емоционално притъпени (потискане) най-доброто нещо, което можете да направите е да се отдръпнете от горещата ситуация и да си дадете време да се успокоите. Излезте на терасата или направете разходка на чист въздух, за да проветрите емоциите си и да дадете възможност на организма си да се върне в химичен баланс.

Разпознайте гнева си

Позволете си да изпитвате гняв. Ако сте го потискали през целия си живот това може да е трудно, защото никога не сте си позволявали да се разгневите. Ако сте избухливи вероятно се вините за своята избухливост и осъждате гнева си, както и себе си. За да започнете да изразявате гнева си по здравословен начин първо трябва да се сдобрите с гнева си, да го приемете като част от живота на всеки човек.

Осъзнайте „спусъчния“ механизъм

Какво ви гневи най-много? Обикновено, когато реагираме много емоционално това не е случайно. Може би се разгневявате най-силно, когато видите някаква несправедливост или когато ви губят времето? Осъзнайте какво натиска спусъка на емоцията ви.

Научете нови техники за справяне

Гневът, както вече споменахме, е стратегия за справяне с пасни ситуации. Когато става дума за ежедневни ситуации обаче е много по-добре да научим по-леки начини за справяне – такива, които ще ни спестят сложния химичен коктейл от стресови хормони и ще бъдат полезни за здравето ни.

Например, започнете да се занимавате с физическа активност, която включва цялото тяло, например бокс, тичане, плуване или тенис. Можете също така да започнете да споделяте емоциите си повече с близък приятел или защо не – психолог.

Когато назоваваме емоцията и си позволяваме да говорим за нея ние бавно започваме да я освобождаваме от телата си и да овладяваме нови начини за справяне.

Автор: Екатерина Кьосева