frida.bg
стрес

5 знаци, които показват, че сте хванати в капана на стреса

Стресът е нормална физиологична реакция на тялото ни. Както смехът, плачът, изумлението – той е знак, че сме живи, дейни, активни. Чрез стрес реакцията се задвижва цяла поредица от физиологични реакции, целящи само едно – адаптация на вътрешната среда към външната среда.

Кога се активира стресовата реакция?

Тялото ни реагира на всяка внезапна промяна в средата. Например, при рязка смяна на условията, в които сме. За тялото ни няма значение дали сменяме страната временно, например отиваме на почивка на Малдивите, или сменяме работата, защото сме уволнени.

За него има само един код „червен“ – това е промяната. Съответно целия ни организъм се мобилизира, за да се адаптира към новите условия. Това е гениален механизъм на тялото ни за адаптация, мобилизация и справяне с промените в живота ни.

Всяка промяна е предизвикателство към тялото ни, което задвижва добре познатата ни стресова реакция на организма ни „бий се или бягай“.

Надбъбречните жлези наводняват кръвообращението ни със стресовите хормони кортизол, норадреналин и адреналин, а мозъкът ни задава команда кръвта да се оттегли от храносмилателната система и да се насочи към мускулите на краката и ръцете, за да имаме сила да се сбием или да избягаме.

Отделянето на стресовите хормони са причина също така усилен сърдечен ритъм, забавено храносмилане, суха уста, потящи се длани, чувство за стягане в корема, извънредна енергия и сила, симптоми като преди важен изпит или интервю за работа.

Колко вида стрес има?

Стресовата ситуация се активира при всяка промяна или предизвикателство, които се появят в ежедневието ни. На езика на физиологията всяка ситуация се нарича  просто „стресор“. Той не е нито позитивен, нито негативен. Стресорът за тялото ни е напълно неутрален – като всяка друга нормална физиологична реакция.

За да разберем още малко естеството на стреса трябва да знаем, че съществуват два вида стрес – еустрес и дистрес.

Ние имаме нужда от първата форма на стрес, защото това е минималното необходимо напрежение в тялото ни, което ни държи мобилизирани и готови за действие. Ако нямаме никакъв стрес в тялото ще сме твърде отпуснати и няма да можем да се справяме с ежедневните ни задачи. Това е т.н. позитивен стрес, от който имаме нужда.

Втората форма на стрес, или дистрес, се появява, когато стресът стане твърде силен и продължителен. Няма период на почивка и релаксация, в които тялото да се възстанови. Дистресът всъщност е т.н. опасен за здравето ни стрес (хроничен стрес), който има силно негативно въздействие върху целия ни организъм.

Как да разберем, че сме в дистрес?
Лоша памет

Когато кръвообращението ви ежедневно е наводнено от стресови хормони всички системи в тялото започват да се изтощават от непрестанната готовност за действие. Мозъкът също. Когато сме стресирани мозъкът непрекъснато следи за опасности около нас, за да вземе светкавично бързо решение за действие, което с времето води до изтощение, проявяващо се в забравяне, проблеми с концентрацията и паметта.

Грешни решения

Хроничният стрес или т.н. дестрес, забавя когнитивните ни процеси (изтощение), а това води до забавени реакции и грешни решения. Мозъкът изпраща нервни импулси, които активират мускулите ни за действие. Ако сме преуморени и работим с опасни машини или трябва да взимаме важни решения това може да доведе до грешки, които ще ни струват … скъпо.

Раздразнителност

Ако забелязвате, че сте станали прекалено раздразнителни и се ядосвате от почти всичко вероятно напоследък стресът ви идва в повече. Отново имаме изчерпване, но този път това е емоционално изчерпване, което е пресушило резервите ни от търпение. Натискайки газта на стреса често пресушаваме положителните емоции в ежедневието си, а това води до неудовлетвореност, раздразнителност, избухливост и конфликти в отношенията.

Неподреденост

Ако сте станали твърде хаотични в мислите си, в работата си и дори вкъщи това вероятно се дължи на прекалено голямо количество стресови хормони в организма ви. Самите стресови хормони създават хормонален хаос, а това се отразява на начина, по който структурирате деня и живота си.

Депресия

Когато сме прекалено изчерпани от непрекъснатата готовност за реагиране, в която ни поставя стреса, идва депресията и хроничната тревожност. Дори много по-лошо. Хроничният стрес потиска имунната система, създава проблеми с храносмилателната система, увеличава риска от сърдечни проблеми, и създава среда за депресия и емоционални разстройства.