frida.bg
метаболизма

Как да се храним, за да забързаме метаболизма си?

Метаболизмът е „златният граал“ на добрата физическа форма! Свикнали сме да смятаме, че именно той стои в основата на отслабването, поддържането на оптимално тегло и … стройното тяло. Да, това е точно така, но нека разгледаме как стоят нещата на практика.

Метаболизмът не е нищо друго, а процесът на обмяна на веществата, които приемаме с храната. Тази обмяна трансформира грубата храна, която приемаме на фини елементи, които по-късно се усвояват или изхвърлят от тялото ни.

Как работи метаболизмът?

pure healthy living

Това се случва благодарение на два основни процеса – анаболизъм и катаболизъм. Анаболизмът е процесът на усвояване на хранителните вещества, както обновяването на тъканите ни с тях. Катаболизмът е процесът на разграждане на веществата на по-прости елементи, които по-късно се съхраняват „на склад“. Например, въглехидратите се разграждат до гликоген и се натрупват в мастната тъкан.

Дали имаме бърз или бавен метаболизъм зависи от много фактори, сред които нашият пол, възраст, нива на стрес, качество на съня, но най-вече  -от нашите хранителни навици. Голям част от нас се хранят така, че сами забавят метаболизма си. Например, хранят се веднъж на ден, късно вечер, което провокира организма да премине на режим „оцеляване“ и трупане на запаси. Никой не иска това, нали?

„Да!“ на честото похапване

Healthy breakfast toasts with vegetables, fruits, meat and microgreen on concrete background. Clean eating healthy food concept. Top view

За да забързаме метаболизма си трябва да му внушим, че няма нужда да трупа запази, защото го „зареждаме“ достатъчно често с хранителни вещества. Честото хапване в малки количества е една от най-добрите стратегии за увеличаване на скоростта на метаболитните процеси.

Силата на малките порции

Healthy breakfast toasts with cream cheese, slices of avocado, banana and microgreen. Clean eating vegan dieting concept.

Според нови изследвания в областта на диетологията малките порции са от решаващо значение за бързия метаболизъм. Защо това е така? Голямото количество храна затруднява храносмилателната система. Тя не може да се справи с толкова калории и различни хранителни вещества наведнъж. Това води до увеличаване на инсулина и съответно забавяне на метаболизма. Малките порции предотвратяват този ефект и ни помагат да поддържаме обмяната на оптимална скорост.

Магическите протеини

Healthy eating

Протеините са важни, тъй като те изграждат нашата мускулна маса. Именно мускулите са тези, които „изгарят“ складираната енергия и поддържат метаболизма ни висок. Ако искате да поддържате метаболизма си в топ форма хапвайте повече протеини – яйца, пуешко и пилешко месо, риба, ядки и бобови култури. Протеините не само ще ви осигурят чувство за ситост, но и ще ви помогнат да поддържате мускулна маса, която на свой ред ще съдейства за вашия по-бърз метаболизъм.