Владеенето на чужди езици е едно от най-важните умения за съвременния човек. Ние живеем в глобално общество, където английският е базовият минимум, а всеки следващ много голям бонус в живота. Днес в България се изгражда цяла средна класа, живееща със сравнително висок стандарт, от млади хора, която имат предимно едно умение – говорене на чужди езици. Кога обаче е най-доброто време за учене на такива?
В общи линии различните етапи от живота ни дават различни предимства в изучаването на езици. Като бебета имаме по-добро ухо за различни звуци; като прохождащи деца, можем да възприемем местните акценти с удивителна скорост. Като възрастни ние имаме по-голям фокус върху граматиката и грамотността, които ни позволяват непрекъснато да разширяваме речника си дори и на нашия собствен език, разказва в свой материал BBC.
Оказва се, че множество фактори извън възрастта ни – като социалните обстоятелства, методите на преподаване и дори любовта и приятелството – могат да окажат влияние за това колко добре говорим чужд език.
Проучване на експерти в Израел установи, например, че възрастните са по-добри в това да възприемат изкуствените езикови правила и да ги прилагат. Учените сравняват три отделни групи: 8-годишни, 12-годишни и млади хора над 18 години. Пълнолетните отбелязаха по-високи резултати от двете по-млади групи, а 12-годишните също се справят по-добре от по-малките деца.
Изследователите в Израел предположили, че по-възрастните участници може да са се възползвали от уменията, които идват със зрелостта – като по-напреднали стратегии за решаване на проблеми и по-голям езиков опит. С други думи, по-възрастните обучаеми вече знаят доста за себе си и за света и могат да използват тези знания за обработка на нова информация.
Това бяха и резултати от дългосрочно проучване на почти 2 000 каталуно-испанци, които са учили английски: по-възрастните усвоили новия език по-бързо от по-младите.
Това, в което малките деца обаче превъзхождат, е да се учат безусловно: да слушат родителите си и да ги подражават. Но този тип обучение изисква много време с хора, които са родени с езика, който се учи. През 2016 г. Центърът по двуезичните въпроси във Великобритания изготви доклад за учениците, които учат китайски мандарин в началните училища. Те установили, че един час на седмица преподаване не е достатъчно за 5-годишните деца да усвоят нов език. Но дори само още половин час и наличието на човек с роден китайски, помогнаха на децата да разберат елементи от езика, които са по-трудни за възрастни, като тоновете и интонацията.
Ето защо, макар да казват, че език се учи най-добре като по-малък – никога не е късно да започнете. Всяка възраст си има предимства.