frida.bg
страдаме

Разбити сърца: как да разберем, че страдаме и какво да правим?

Едва ли има човек, който поне веднъж не е преживявал синдрома на „разбитото сърце“. Няма значение „защо“. Може да страдаме по много различни причини. Резултатът е един, нищо повече не е същото, а тялото ни преживява сложен клъстър от емоционални и соматични симптоми.

Повечето хора добре различават емоционалната болка. Но често когато страдаме от разбито сърце, страдаме много по-комплексно. Няма значение, че синдромът на „разбитото сърце“ не е вписан в регистъра на болестите, той е точно толкова истински, колкото преживяванията, които изпитваме, докато минаваме през него.

Нашето тяло реагира на емоционалната болка, през която преминаваме. То е заедно с нас както в радостите, така и в болките. Понякога смятаме, че сме се „излекували“, но тялото продължава да страда. Как да разберем, че тялото ни все още страда и какво да правим?

Болка в областта на сърцето

Истината е, че от физиологична гледна точка сърцето не боли. От емоционална – може да боли изключително интензивно. Това, което боли не е самото сърце, просто усещаме емоционалната болка в метафоричната област на чувствата си – сърцето. От друга страна, когато преминаваме през труден период и страдаме, можем да чувстваме реални болезнени пробождания и усещания в сърцето.

Промяна в теглото

Когато сте тъжни, депресирани или самотни, вероятността да използвате храната като „емоционален отдушник“ за болката си е много голяма. Храната може да се превърне в успокоително средство, или обратното, напълно да забравим да се храним. Промяната в теглото е част от процеса на скърбене. Когато емоционалната буря отмине, теглото ви отново ще се нормализира.

Безсъние

Когато страдаме от „разбито сърце“ често се чувстваме сънливи през деня, сякаш не сме в реалността, а вечер не можем да заспим. Събуждаме се през нощта с тревожни мисли или емоционалната болка решава да ни навести точно, когато е време за почивка и сън. Тялото ни използва съня, за да се възстанови и регенерира от стреса на ежедневието.

Ако не можете да заспите нощем, заради тревожни и натрапчиви мисли, свързани с болезнени спомени, вероятно трябва да намерите по-добър отдушник на емоциите си през деня, за да не им се налага да ви навестяват вечер и да отнемат времето ви за почивка.

Депресия

Когато страдаме от емоционална болка често ни навестява депресията, или казано с други думи емоционално зацикляне и притъпяване на чувствата. При депресията сякаш емоциите ни се изравняват и нямаме усещане за себе си. Всичко е притъпено.

Това естествено е защитен механизъм, с който тялото ни иска да се справи с интензивните емоции, но в същото време крие сериозен риск. Това, е смитаме нещо под килима на съзнанието си не означава, че решаваме проблема. Просто бягаме от него.

Какво да правим, когато страдаме от „разбито сърце“?

Heartbreak

Свържете се

Вместо да се изолирате и да страдате сами свържете се с приятелите си и близките си хора. Няма значение, че не сте се виждали отдавна. Когато страдаме имаме нужда от другите повече от всякога.

Взаимната помощ и подкрепа подсилва връзките ни и изгражда основата на приятелството. Потърсете подкрепа и съвет, но опитайте да не зацикляте на една и съща тема с приятелите си. Свържете се с тях, за да намерите както утеха, така и стимул да се усмихнете и да прекарате хубаво време с тях.

Опитайте йога и медитация

Техниките за успокояване на ума и намаляване на тревожността, които йога и медитацията предлагат, са изключително ефективно средство за справяне с емоциите и болката. Заземяването в тялото и грижата за себе  си са първата стъпка към емоционалното ни оздравяване, а йога тук може да ни помогне много. Не я подценявайте!

Бъдете търпеливи

Човешко е да страдаме. Това не е състояние, а временен процес. Затова бъдете търпеливи и знайте, че този процес ще отмине. Използвайте това време, за да се погрижите за себе си, да направите важни равносметки и да насочите енергията си към бъдещето.

Потърсете професионална помощ

Ако усещате, че не можете да се справите сами и се чувствате прекалено объркани не се колебайте да потърсите професионална помощ от психолог или психотерапевт. Работата със специалист ще ви помогне много по-бързо да излезете от емоционалната криза, но най-важното – да излезете от нея с богатство от научени уроци и надежди за бъдещето.