frida.bg

Защо междинните похапвания намалят имунната ни система?

Трите хранения на ден са сравнително скоро изобретение на човека. Закуската просто не е съществувала през по-голямата част от историята ни. Римляните, например, често са яли само веднъж – около обяд. Закуска, обяд и вечеря идва от индустриални времена, за да имат достатъчно енергия работниците да поддържат многочасов нечовешки труд в мини и фабрики, разказва в сой материал Independent.

В наши дни хората се хранят по-често, отколкото са можели преди и тези хранения често са извън времето за това. Много от нас непрекъснато хапват по малко, а не ядат в определено време – което означава, че прекарваме до 16 часа на ден в състояние на хранене. Само се замислете колко пъти на ден похапвате всякакви дребни неща като снаксове, кисели млека, ядки, шоколади, енергийни барове или пиете безалкохолни, което също се води за храна.

Проблемът обаче е, че когато ядем, ние не просто приемаме хранителни вещества – ние също така задействаме нашата имунна система да произведе временен възпалителен отговор. Възпалението е нормален отговор на тялото към инфекция и нараняване, което осигурява защита срещу стресори. Това означава, че приемането на храна непрекъснато предизвиква физиологичен стрес на имунната система. И така, за хората, които се хранят денонощно, телата им често могат да се окажат в почти постоянно възпалително състояние.

В продължение на около четири часа след всяко хранене чревните микроорганизми и техните компоненти проникват в кръвообращението ни – без да предизвикват възпаление от имунната система. Но възпалението след хранене – известно като „постпрандиално възпаление“, може да бъде изострено от модерния ни начин на живот. Той включва калорични ястия, често ядене, прекомерна фруктоза и мастни храни – особено наситени мазнини.

Продължителното постпрандиално възпаление е проблем, тъй като причинява повтарящи се щети на тялото ни, което е изключително вредно за здравето ни с течение на времето. Хроничното възпаление с ниски нива се очертава като важна връзка с много неинфекциозни заболявания, свързани с начина на живот, включително сърдечни заболявания и диабет тип 2.

Ето защото диетолозите препоръчват – спрете да се хранете непрекъснато. Спрете да поемате малки и безсмислени количества храна, които не ви трябват. Това е излишни и вреди на здравето ви.

Антон Далчев