frida.bg

Одри Кауасаки – манга бунтарка в света на еротичната приказка

Еротика и невинност на границата между западното и източното изкуство

Одри Кауасаки

Одри Кауасаки е американска художничка от японски произход. Нейното творчество естествено съчетава художествените традиции на западното изкуство с традиционни и модерни влияния от Изтока. Кауасаки е изключително продуктивна и успява от много млада да затвърди позиции на американската арт сцена. Тaзи година тя представя изложба в Лос Анжелиската галерия ThinkSpace, която е нейна втора изява в тази престижна галерия. Изложбата под название Интерлюдия отваря врати за посетители този месец като продължение на изключително успешната и напълно разпродадена авторска изложбда на Кауасаки преди две години в Швейцария. Благородно завиждаме на всички любители на съвременното изкуство, които имат късмета да се подвизават в Лос Анжелис между 12 ноември и 3 декември, и които ще имат шанса да се потопят на живо в противоречивия еротично-невинен свят на Кауасаки. Уви, всичките й произведения, представени в Интерлюдия са вече изкупени от частни колекционери, въпреки петцифрения си ценоразпис.

Изложба на Одри Кауасоаки в Лос Анжелис

Кауасаки е родена на 31 Март 1982 година в Калифорния в семейство на японски родители и израства в домашна среда, която е под силното влияние на японското традиционно и популярно изкуство. От много малка тя се потапя в японската ТВ и филмова анимация и мечтае да рисува манга и аниме. По-късно записва изобразително изкуство в Ню-Йоркския Pratt Institute, където учи само две години. Като основна причина да се откаже от завършване на образованието си, Одри изтъква критиките, на които е подложена от тамошните професори. Повечето от тях я съветват да изостави голотата и еротиката, така характерни за стила й, за да се отдаде на концептуалното изкуство, особено популярно на Ню-Йоркската арт сцена. По този повод, Одри споделя в интервю за “MacTribe.com” :

„Бих се съгласила с тях, стига да исках да се занимавам с изкуство по стандартите, налагани от Ню-Йоркския художествен модел: прекалено концептуален, недостъпен и от висок клас за мен и моите виждания. Смятам, че Западния бряг много по-лесно и топло възприема младите творци.“

Кауасаки се завръща в Калифорния, където чувства свободата да твори и да се изявява в характерния си стил, съчетаващ популярното с изтънченото, тъмното с невинното, западното с източното и става една от най-успешните млади художнички на Западния бряг. Световната й известност също набира скорост благодарение на рисунките й върху дърво, изобразяващи разнообразни вариации на образа на ефирна красавица, символизиращи многоликата сексуална сила на универсалния женски образ.

Чародейка
Чародейка (2016), Одри Кауасаки; масло и графит върху дърво; Thinkspace Gallery, LA.

Музата на Кауасаки – популярна и класическа

Еротичната чаровница без възраст и раса, която едновремено ви прелъстява и ви озарява с меко и почти невинно излъчване, е лайтмотив в художествените произведения на Кауасаки, както и във визията на различни популярни продукти, с които авторката допълва амплоато си. Тя е едновремено нейна муза и запазена марка. Чародейният й лик ни гледа с маслени отенъци от дървени картинни плоскости, излагани из най-модерните галерии по света. Тя също украсява авторски кутийки за бонбони, калъфи за телефони и скейтбордове.

Череп, Одри Кауасаки
Фигура от груповото шоу под название „Черепи“, представено в галерията на Кат Вон Ди Wonderland, 2012

Хинт минт
Авторска серия кутии за ментови бонбони Hint Mint, 2012

Вариации на повтарящият се женски образ от рисунките на Кауасаки навлизат в различни популярни браншове на изкуството. Известни майстори на татуировката, като Кат Вон Ди рисуват фигури и лица от приказките на Кауасаки върху кожата на повече или по-малко известни личности срещу огромни хонорари. Кристина Пери е украсена завинаги със сладострастния бунтарски лик на тази ефирна муза. Кауасаки също е поканена да илюстрира обложката към албума на Алис Смит, изрисувайки образа на афро-певицата отново в стила на своята муза.

Относно този повтарящ се образ, авторката споделя:

„Тя е моята муза; имагинерен плод на въображението ми; мистериозно същество – продукт на дългогодишната ми творческа дейност. Тя ме обсебва и преследва, както и аз непрестанно преследвам нея; и точно в момента, в който почувствам, че съм я хванала, съм принудена да я пусна, за да мога да продължа да рисувам.“

Одри Кауасаки
Живопис върху дърво, Одри Кауасаки

Еротизмът, като форма за изследване на женската природа, е причина за консервативните критики срещу Кауасаки. Неодобренията започват още в Университета и продължават и по време на успешната й кариера като художник. Критиките са основно по отношение на крехката възраст, която мнозина съзират в образа, който Кауасаки определя за своя муза. И въпреки, че не бихме могли да назовем този образ превъплъщение на нейното алтер-его, трябва да се съгласим, че той изобразява творческата й фикция за жената като форма на естетическа симбиоза между невинност и освободеност. Форма, която Кауасаки очевидно намира за перфектен творчески лайтмотив – симптоматично вдъхновяваща за авторката и силно въздействаща за публиката.

Одри Кауасаки в ателието си

Японско влияние

Подредена, организирана, методична, съзерцателна и подвластна на перфекционизма и вниманието към детайла, младата художничка не оставя съмнение за своя произход. Както външно, така и творчески Одри Кауасаки е заредена с притегателната сила на азиатската визия и култура. Японските черти са толкова очевидни и витални, че въпреки мулти-културната среда в която се оформя творецът в Кауасаки, те остават нейна основна движеща сила. Както самата тя споделя, японската култура е близка до нейната същност и творчество по много причини, но това, което най-много я привлича е пълната отдаденост, с която японците се отнасят към всичко, което правят:

„Хората там посвещават толкова много време и усилие на всичко, с което се занимават. Всичко при тях е обмислено, детайлно проектирано и добре организирано…“. споделя Кауасаки.

Още като много малка тя е силно привлечена от „големите, замечтани, блестящи очи и момичешкия драматизъм“ на манга героините, както и от стриктната линия и внимание към лицевото изражение във всички манга и аниме образи. Те я накарали да мечтае да стане манга-художник. В процес на осъществяване на тази нейна мечта, Кауасаки се потапя в много традиционни за японското изкуство мотиви и започва да следва не само популярни, но и различни класически техники.

Манга момиче
Фигура, нарисувана в стил „манга“ – типично редуцирана до различни черно-бели мотиви, с цел компенсиране липсата на цветност

След мангата и в малко по-късен етап, силно влияние върху творчеството й оказва японския жанр Укийо-е (от японски: „картини на плаващия свят“). Укийо-е представлява японска техника за отпечатване на живопис върху дърво, възникнала през Едо периода (1603–1867) в Япония. Нейни популярни теми са изображения на красиви жени, кабуки актьори и сумо борци, както и сцени от историята и фолклора, пейзажи, флора, фауна и еротика.

Дървото като основа за рисунките, а също и някои теми представени от Укийо-е стават типични за творчеството на Одри Кауасаки. Почти всички творби на художничката започват от рисунка с молив върху дървена плоскост, която в последствие се запечатва с покривен гел. Върху тази основа, тя започва наслагване на цветове с маслени бои, от които в крайна сметка се раждат плътните и въздействащи образи на ефирните й женски създания.

Укийо-е
Принцеса Такияша призовава видение на скелет, за да уплаши Мицукуни, ок. 1844 г.

Няколко години след представяне на първата си изложба в Токио през 2009 г. Кауасаки споделя:

„Чувствам се обвързана с японските си корени, но потапянето ми в град като Токио беше съпроводено с усещането за един много различен свят, почти като в съновидение. Не бих казала, че този свят директно е повлиял на работата ми, но той определено е затвърдил в мен идеята за сблъсъка на различни култури, както и моята собствената идентичност. „

Ар Нуво през погледа на потомствената японка от 21 век

Западната култура присъства в творчеството на Кауасаки чрез стилистиката на Ар Нуво (от френски: art nouveau – „ново изкуство“). Изразните й средства са повлияни от европейски художници, представители на това течение, между които в най-голяма степен я вдъхновяват Густав Климт, Егон Шиле и Алфонс Муха. Въпрoсното „ново изкуство“ се заражда в края на 19 век, когато в произведенията на много творци се забелязва реакция срещу академичността в изкуството и фабричния конвейр в производството и бита.

Алфонс Муха, литография
Литография „Танцът“ от серия „Изкуствата“, Алфонс Муха, 1898 г.

Съществено влияние върху този стил оказват изкуствата и занаятите на Япония, Египет и други древни цивилизации, станали по-достъпни за Западната култура през този период. Стилът Ар нуво се отличава с плоски, декоративни, асиметрични и преплетени форми, използване на ръчно изработени предмети, естествени материи и всевъзможни вълнообразни мотиви. Най-силно влияние върху философията на стила оказва вълната от „японизъм“, която залива западното изкуство в края на 19 век със своите органични форми, любов към занаятите, забежки към естествения свят и отнасяния към изчистения дизайн. И всичко това – в опозиция на властващия еклектичен вкус и хаотичните композиции на викторианския теоретичен подход от онова време.

Кауасаки е особен типаж съвременен творец

Кауасаки е творец, интелектуално повлиян от японизма и реакционерството на „новото изкуство“, пренесени в пост-модерния свят на художествената образност. Тя е една истинската манга-бунтарка в безвремието на изкуството с много добри инстинкти за оцеляване.

Страстта й към свободното изразяване, както и любовта й към чистите линии и органичната илюстративна образност носят характерния почерк на цяло едно поколение млади артисти, които обединяват творчески търсения от различни поприща.

Приказката, която тя ни разказва рисувайки, се рови из желанията и фантазиите ни и доказва нагледно как пътят, тъкмо в съвременния технократски свят, може да бъде по-интригуващ и красив от самата цел. Кауасаки намира много съмишленици и фенове по пътя на своите творчески търсения и става една от популярните, активно работещи и добре продавани автори на Западния бряг днес.

Кат Вон Ди
Кат Вон Ди, известна американска татуистка, модел, музикант и ТВ персона

Кристина Пери
Кристина Пери с татуировка по модел на Одри Кауасаки, направена от Кат Вон Ди

Алис Смит
Обложка на албума на Алис Смит, автор Одри Кауасаки