frida.bg

Зехтинът намалява опасността от сърдечни болести

Отдавна знаем за чудотворните ползи на зехтина. Едно изследване обаче, при това реномирано научно такова, доказва за пореден път колко полезен за нашето здраве продукт е зехтинът. Това твърди ново проучване на Изследователския център за биомедицинска наука на болницата “Сент Майкъл”, който работи съвместно с екип от изследователи от Университета на Торонто. По-специално – според него ненаситените мазнини могат да предпазват от сърдечно-съдови заболявания.

В конкретика изследването е изцяло концентрирано върху плазмения протеин АроА-IV. Неговите нива се повишават в нашето тяло именно след консумация на храни, които съдържат много ненаситени мазнини. Учените са открили, че високите нива АроА-IV предпазват хората от сърдечно-съдови заболявания като инфаркт и инсулт. Една от най-добрите и качествени храни с такива мазнени е именно зехтинът.

АроА-IV

Специалният протеин влияе на малките кръвни клетки тромбоцити, които са основния виновник на много от сърдечните болести. Именно при тяхното натрупване се стига до запушване на кръвоносните съдове, водещи до тромбове. Това води до тромбоза – блокиране на притока на кръв. Именно тромбозата е най-честата причина за смъртност от сърдечни заболявания в света. А съответно сърцето пък само по себе си е органът, заради който хората умират най-често. Когато тромбоцитите запушат артерии в сърцето или мозъка се води до инсулт или инфаркт.

Точно тук пък се намесва протеина АроА-IV – той забавя натрупването на плаки и по този начин намалява шанса за смърт от инсулт или инфаркт. Освен чрез храна – най-важният фактор за набавянето му е здравословен сън.

Освен зехтинът ненаситени мазнини има и във фастъците, бадемите и, разбира се, рибата – най-вече във видове като пъстървата, скумрията и сьомгата. Техните ползи са многократно доказвани за превенция на редица други хронични и неспасяеми заболявания, както и за нормалното функциониране на тялото. Не случайно Средиземноморската диета – пълна с много ненаситени мазнини се смята за може би най-здравословната в света. Тя е богата на риба, растителни масла и зеленчуци.