frida.bg
дрямка

Следобедната дрямка: ползи, за които не знаехте до сега

Обичате ли да поспивате следобед? Според д-р крис Уинтър, автор на книгата „The Sleep Solution: Why Your Sleep Is Broken and How to Fix It“, следобедната дрямка е полезна за здравето ни особено в случаите, в които сме подложени на повишени нива на стрес.

Да, ако страдате от безсъние, следобедната дрямка не е най-доброто решение. Тя може да направи заспиването ви през нощта по-трудно и да влоши проблема. Ако ако това не е вашата ситуация, леката дрямка в следобедните часове може да направи чудеса за вашата концентрация, работоспособност и мотивация.

Трябва да знаем, че дрямка не е равнозначно на сън. Когато заспим за 20-30 минути, тялото ни навлиза в лек сън, но не потъва в дълбоките фази на сън. По този начин мозъкът ни отпочива за кратко и след това няма да сме сънливи и разсеяни.

Предлагаме ви няколко причини, поради които не трябва да посягате към чашата с кафе, а да се доверите на следобедната дрямка.

Следобедната дрямка …

17/52 "ethereal"

… възстановява имунната функция след недоспиване

Според изследване, публикувано в „ Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism“ през 2015г., лишаването от сън води от отхвърляне на определени биомаркери, свързани със стреса и имунната функция, а дрямката ни помага да възстановим тези нива в нормално състояние. Ако по някаква причина ви се е наложило да спите по-малко от 8 часа на денонощие следобедния сън ще ви помогне да възстановите имунната си функция.

… подсилва паметта

Следобедната дрямка след учебен процес помага на мозъка ни да запомни и преработи заучената информация по-бързо, дълготрайно и ефективно. Дрямката подсилва паметта и прави умът по-остър и концентриран през останалото време от деня.

Sleeping girl

… помага при вземане на решения

Според друго научно изследване, публикувано в „Journal of Sleep Research“ през 2019г., леката дрямка помага на мозъка ни да интерпретира по-добре информацията и да вземе по-добро решение. Ако трябва да вземете решение, но се колебаете и имате съмнения, просто поспете за половин час. „Утрото е по-мъдро от вечерта.“ – гласи народната пословица, защото след лека дрямка мозъкът е по-спокоен и може да вземе по-мъдри решения.

… осигурява почивка и за сърцето

Малко следобедна дрямка ще помогне и на сърцето ви, според изследване, публикувано в списание “Heart”през 2019г. Авторите на изследването предполагат, че кратката следобедната дрямка намалява стреса, а това от своя страна води до намаляване на риска от сърдечни проблеми.

Важно е да се отбележи, че става дума за кратка дрямка между 20-30 минути. Само тогава ефектите са положителни. Дългият и продължителен сън през деня води до обръщане на циркадния ритъм, безсъние, сънливост, както и до липса на концентрация и енергия.