frida.bg
възстановяване

Активно или пасивно възстановяване: кое е най-доброто за вас?

Много хора пренасят амбицията си във фитнеса или залата за упражнения. Те решават, че най-добрият начин да влязат в супер форма е да се упражняват твърде много – всеки ден и без ден за възстановяване. Какво се случва на практика?

Когато не осигуряваме достатъчно време на мускулите да се възстановят това води до поява на мускулна и психическа умора, отпадналост и скованост. Претренирането всъщност води до обратен ефект.

Преумората в комбинация с прекалената амбиция създават перфектната среда за предизвикване на контузия (преразтягане, прищипване на нерв и др.). Да, те буквално ще ни „свалят“ на земята, за да ни покажат, че правим голяма грешка.

За да помогнем на тялото ни да се възстанови качествено след интензивна тренировка, без значение дали е зумба клас или вдигане на тежести, трябва да знаем какви видове почивка има, както и кога да ги прилагаме.

По този начин, ще изградим много по-бързо мускулна маса и в същото време ще се предпазим от контузии и ще подпомогнем мускулите ни да останат гъвкави и еластични.

Пасивно възстановяване
Пасивното възстановяване е просто ден на пълна почивка без упражнения. То е необходимо, когато не се чувстваме добре, болни сме, контузени или просто тялото ни казва, че имаме нужда от такава.
Ако тренираме 5 дни поред ще усетим, че мускулите ни са станали по-слаби, уморени, без енергия. За да могат тренировките ни да бъдат оптимални е добре да правим ден пасивно възтасновяване през два тренировъчни  дни.
Активно възстановяване

При активното възстановяване отново имаме процес на регенерация на тялото и мускулите, но с леки упражнения. Активното възстановяване се препоръчва за хората, които тренират високо интензивно през останалото време и без много разтягания.

Идеални за активно възстановяване са практики като хатха и ин йога, пилатес, отпускане на напрежението с фоум ролер и лек джогинг сред природата.

Кои вид възстановяване е за вас?

Ако обичате да правите йога, пилатес или балет през седмицата вашето най-добро възстановяване ще бъде активното. Бягане в парка или нещо, което ще повиши пулса ви ще ви даде нужната доза активно възстановяване. И обратното.

Ако редовно бягате в парка или на пътеката, или ходите на кик бокс или спининг вашето най-добро възстановяване ще бъде комбинация от пасивно /почивен ден/ и активно /йога и пилатес/.

Доверете се на вътрешния си глас при избор на начин, по който да възстановите тялото си. Най-важното тук е да не пропускате почивките, защото те са ключови при постигане на здравословен физически режим.