frida.bg

Как 10-минутно упражнение може да повиши настроението ви

Живеем във времена, в които психическото натоварване и ежедневния стрес са по-големи, от когато и да е било. Все повече хора страдат от различни разстройства, депресии и неврози. Няколко прости неща обаче могат да ни помогнат да повишим настроението и да се справяме по-добре с натоварването, разказва BBC. Така наречената „положителна психология“ вече е на 20 години и е осигурила безброй техники за повишаване на настроението.

Но как да намерим време да ги прилагаме в ежедневието си? Санди Ман, преподавател в Университета на Централен Ланкашър, предлага едно решение. Въз основа на опита си като клиничен психолог, тя дава някои предложения, които биха могли да помогнат. Нейната програма е под формата на дневен дневник, който трябва да бъде завършен в шест части. Според нея всеки ден трябва да си водите дневник, на които да отговаряте на следните въпроси:

  1. Какви изживявания, макар и обикновени, ви донесоха удоволствие?
  2. Каква похвала и обратна връзка получихте?
  3. Какви бяха моментите на чисто щастие?
  4. Какви бяха вашите постижения, макар и малки?
  5. Какво ви накара да се почувствате благодарни?
  6. Как изразихте добротата си?

Голяма част от програмата се основава на огромно количество научни изследвания, които показват, че отнемането на малко време за преоценка на деня може бавно да промени начина ви на мислене, така че в крайна сметка да намерите повече щастие в живота си. Когато се чувстваме зле, може лесно да пренебрегнем нещата, които вървят правилно. Поддържането на този дневник ги извежда на преден план.

Повторното четене на предишните ви записи може да ви помогне да се справите с трудни ситуации в бъдеще. Благодарение на нашата асоциативна памет, едно лошо настроение – причинено от едно лошо събитие – може да ни накара да си мислим и спомняме други източници на стрес и нещастие. Когато това се случи, прелистване на страниците на дневника ни може да ви помогне да излезете от тази преживна спирала.

Всяка точка се основава на научни открития. Шестата точка от дневника например се основава на последните изследвания за силата на добротата. Различни изследвания са открили, че безкористните действия не само увеличават благосъстоянието на хората около вас, но и постоянно повишават настроението ви. Да похарчите малко пари, за да помогнете на непознат, например, ви прави много по-щастливи, отколкото да използвате същите парични средства, за да се поглезите.

Антон Далчев