frida.bg

10 зимни суперхрани, с които да засилим имунитета си

Когато говорим за суперхрани не трябва да си представяме единствено екзотични храни, които се продават на прах и в пакети в био магазина. Истинските суперхрани са живи, вибриращи от цвят, вкус, сок, витамини и минерали. Истинските суперхрани са тези, които са типични за сезона и региона, в който живеем. Истинските суперхрани ни дават всички необходими хранителни вещества, за да бъдем здрави и пълни с енергия.

Когато избираме зимните суперхрани трябва да имаме предвид няколко важни фактора – съдържание на витамини и най-вече витамин С, съдържание на антиоксиданти и ненаситени мастни киселини, които също засилват имунната система и се борят с инфекциите.

Нека не забравяме, че начинът, по който хапваме суперхраните е много важен. Лекото задушаване и приготвянето им на пара ни е фаворит, тъй като в максимална степен запазва безценните витамини. Избягвайте пърженето и дългото варене, защото високата температура унищожава голяма част от хранителните съставки.

Кои са 10-те зимни суперхрани, които трябва да включим в диетата си?
Червено цвекло

beetroot harvest

Цвеклото съдържа фитохимикали и антиоксиданти, които ни предпазват от свободните радикали, оксидативния стрес, както и от зимните вируси. Освен това в червеното цвекло ще намерим голямо количество витамин С, бета каротен, калций и желязо. Безспорно червеното цвекло е нашата суперхрана фаворит, тъй като освен всичко казано до тук, изчиства тялото ни от токсините, които натрупваме в тялото ни от замърсяванията в околната среда, въздуха и храната.

Моркови

Carrots

Морковите, както и цвеклото, са достъпна суперхрана, която ще намерим във всеки супермаркет. Те съдържат голямо количество бета каротен, който се преобразува в тялото ни във витамин А. Именно този витамин в отговорен за това имунната ни система да бъде силна. Витамин А също така ни предпазва от вируси и респираторни проблеми, тъй като поддържа белите ни дробове здрави.

Сладки картофи

Sweet Potato Bites

Сладките картофи са богати на витамин В и са прекрасен източник на витамин С, който ще ни помогне да се справим с настинките в по-хладното време. Витамин С също така ще засили храносмилането, както и образуването на колаген в кожата ни. Да не забравяме и витамин D, както и съдържанието на магнезий и калий в сладките картофи.

Пащърнак

Parsnips and Herbs

Пащърнакът е богат на калий, витамин С, фолиева и аскорбинова киселина и витамини от групата В. Вкусът на пащърнака наподобява този на моркова и чудесно се комбинира с други зеленчуци, например картофи, сладки картофи.

Лимони

Lemon

Лимоните активират естествената детоксикация на тялото и освен това повишават имунитета ни, благодарение на високото си съдържание на витамин С. Те също така алкализират тялото ни отвътре, което на свой ред намалява възпалителните процеси (киселинността). Така лимоните са една от най-добрите суперхрани – превенция, която не просто ни лекува, но ни помага да не се разболяваме.

Киви

Kiwi

Кивито е идеален „зимен“ плод, с който да си набавим допълнително витамин С. Той е богат на диетични фибри, витамин К, витамин B9, както и на калий, магнезий и калций. Никак не е  за подценяване, нали?

Джинджифил

ginger

Джинджифилът е една от най-добрите зимни суперхрани, които можем както да приготвяме под формата на запарка, така и да добавяме в ястията си. Джинджифилът притежава силни антимикробни и антивирусни, благодарение на които е една отлична превенция срещу грип и настинки в студеното време.

Овесени ядки

Berries and Steel Cut Oats

Овесените ядки съдържат богато количество диетични фибри, протеини, витамините B1, В5 и В9, както и минералите фосфор, магнезий, калий желязо и мед. В овесените ядки ще намерим и витамин В6, които участва в синтеза на серотонин, познат като хормона на щастието. Е, хапвайте овесени ядки, защото те ще ви заредят с енергия през деня, ще подобрят настроението ви, а в края на деня ще ви осигурят сладки сънища!

Зелен чай

Green tea cup with mint

Зеленият чай притежава антивирусни, антиоксиданти и противовъзпалителни свойства. Здравословните ползи от зеления чай до голяма степен се дължат на неговото високото съдържание на катехини, за които се смята, че са по-мощни от витамин С и Е, що се отнася до спирането на окислителното увреждане на клетките. Антиоксидантите в зеленият чай неутрализират свободните радикали и ни помагат да се освободим от токсините, както и да запазим кожата си млада и жизнена.

Черен шоколад

untitled (brescia, italy)

Черният шоколад не е просто сладко изкушение, а суперхрана за здраве. Той е богат източник на антиоксиданти, желязо, магнезий и цинк. Цинкът се грижи за това имунната ни система да е силна, а магнезият – за доброто ни настроение дори и в най-сивите дни. Избирайте шоколад с над 70% какао или хапвайте сурови какаови зърна, за да бъдете здрави и да се чувствате жизнени и пълни с енергия. Какво като е зима!

Екатерина Кьосева