frida.bg
храни

10 храни, с които да си набавим повече витамин С

Витамин С е един от най-важните витамини, които трябва да си набавяме през зимата. Той ни предпазва от вируси и настинки, подпомага по-бързото ни възстановяване и поддържа войниците (белите кръвни телца) на имунната ни система в пълна готовност. Точно затова ви предлагаме да обогатите диетата си с повече храни, богати на витамин С. Повечето от тях съдържат много повече витамини от портокалите, уверете се сами!

Освен това, витамин С е силен антиоксидант, който подпомага организма ни да се справи с възпалителните процеси, и в същото време го предпазва от стареене. Той участва в производството на колаген и подпомага усвояването на желязото. Никак не е за подценяване, нали?

По традиция разчитаме на портокалите да ни набавят този безценен витамин, но както знаем, цитрусите не са това, което бяха. Често количеството витамин С в тях е минимално и недостатъчно, за да ни даде необходимия ефект, а именно подсилване на имунитета. Предлагаме ви 10 храни, които притежават повече витамин С, вижте кои са те!

Киви

Kiwi

Кивито е идеален „зимен“ плод, с който да си набавим допълнително витамин С. Той е богат на диетични фибри, витамин К, витамин B9, както и на калий, магнезий и калций. Никак не е  за подценяване, нали?

Средно съдържание на витамин С в един плод: 72mg

Ананас

ananas

Ананасите съдържат изключително високо количество витамин С, но също така тиамин, витамини от групата В и манган. Тези тропически изкушения са и добър източника на важните за организма ни диетични фибри, както и на ензимът бромелаин. А освен това са изключително вкусни!

Средно съдържание на витамин С в 1 ч.ч.: 79mg

Папая

Papaya

 Макар да е рядък плод по нашите ширини, папаята е един изключителен източник на витамин С. Само една чаена чаша ще ви донесе цели 188мг., което в сравнение с останалите плодове е истинско чудо. Освен това папаята съдържа голямо количество витамин Е, който се бори със свободните радикали и възпаленията в тялото.

Средно съдържание на витамин С в 1 ч.ч.: 188mg

Червени чушки

Red Peppers

 Червените чушки са цяло съкровище за здраве през зимата! Те съдържат букет от витамини, сред които А, В1, В2, В6, С и Е, като количеството на витамин С е с пъти по-голямо спрямо това в магданоза и цитрусовите плодове. Червените и оранжевите чушки са по-богати на витамин С и съдържат 30 пъти повече каротин от зелените такива. Не пропускайте да ги добавите в диетата си!

Средно съдържание на витамин С в 1 ч.ч.: 117mg

Броколи

broccoli

Броколи съдържа два пъти повече витамин С от един портокал, почти толкова калций, колкото пълномаслено мляко (но с по-добра степен на абсорбиране), и има противоракови и противовирусни качества от съдържанието си на селен. Най-добре е да се консумира сурово или съвсем леко на пара, тъй като така витамините му се запазват непокътнати.

Средно съдържание на витамин С в 1 ч.ч.: 81mg

Карфиол

Cauliflower

Карфиолът също съдържа голямо количество витамин С. В него ще намерите още витамините В-комплекс (В1, В2, В3, В6 и фолиевата киселина), витамини К и Е, както и важни минерали като калций, магнезий, фосфор, калий и манган. Не е за подценяване факта, че карфиолът е един от най-добрите източници на растителни протеини.

Средно съдържание на витамин С в 1 ч.ч.: 52mg

Домати

tomatoes

Естествено, имаме предвид летните градински домати, които са прекрасен източник на витамин С. Доматите също така съдържат голямо количество бета каротен, калий и витамин Е – всички те с безценни качества в борбата срещу инфекциите, оксидативния стрес и вредното влияние на свободните радикали.

Средно съдържание на витамин С в 1 ч.ч.: 23mg

Брюкселско зеле

brussel spouts

Заедно с броколито и карфиола, брюкселското зеле е отличен източник на витамин С. То е богато също така на витамин К, фолат, витамин В6, холин, калий, магнезий и желязо.

Средно съдържание на витамин С в 1 ч.ч.: 75mg

Листно зеле

Kale

Листното зеле или кейл, съдържа изключително много витамини и минерали. В него ще намерите богат количетсво витамини А, В1, В2, В3, В9, С, Е и К, както и минералите – магнезий, мед, калций, желязо, фосфор и калий. Освен това листното зеле съдържа фибри, протеин и омега-3 мастни киселини.

Средно съдържание на витамин С в 1 ч.ч.: 53mg

Магданоз

parsley

Магданозът безспорно е една от „нашенските“ суперхрани с богато съдържание на витамин C. Безспорно това е една от най-полезните подправки, която ни помага в борбата срещу редица вируси и бактерии. Магданозът регулира нивата на кръвна захар, благодарение на флавоноида мирицетин. Освен това той притежава способността да регулира кръвното ни налягане и да пречиства бъбреците и черния дроб от токсини. За наше щастие, магданозът е любима и достъпна българска подправка!

Средно съдържание на витамин С в 8гр.: 10mg

Екатерина Кьосева