frida.bg

Раждаме се креативни, училището ни затъпява, установи NASA

Колко пъти сме си казвали, че в училище ние, а сега децата ни, не учим нищо, а постигаме точно обратния ефект? Експертите отдавна установиха, че образователната система в световен мащаб е пълен провал. На фона на новите технологии този провал лъсва още повече. Смисълът от това да зубрим, когато го има Google, е напълно безсмислен. Училището трябва да подготвя децата за реалния живот и да ги учи на меки и комуникационни умения – на креативност и логическо мислене. То обаче не прави нищо подобно, твърде изследване на NASA.

Резултатите от изследването са обявени от др. Джордж Ланд на негова лекция за TEDx. Доктор Ланд е бил нает от NASA, за да създаде високо специализиран тест, който да установи креативния и практически потенциал у инженерите и учените, занимаващи се с космически ракети. Всички те се представили значително добре на теста, но учените си задали въпроса – откъде идва креативността – дали тя е вродена или я придобиваме с опита си?

Тестът за логическо и креативно мислене бил създаден за учени на NASA, но изследователите решили да го дадат на 1600 деца на възраст между 4 и 5 години. Идеята на изследването била да се види възможността за учене на нови, различни и иновативни методи, с които да се разрешават различни проблеми. Какъв мислите бил резултата от него сред всички 1600 деца? Невероятните 98% успех!

Това означава, че децата постигнали резултат по-висок дори от този на най-добрите инженери в света. Шокиращият момент обаче далеч не е това. Учените решили да приложат теста с абсолютно същите деца, но 5 години по-късно, когато те вече са ученици. Разликата в резултатите била потресаваща – едва 30% успех на същия тест, който същите тези деца решили преди време.

Но дори не приключваме тук. След още 5 години, когато децата били на 15, те отново били подложени на същия тест. Успехът тук бил 12%. Тестът бил приложен и на група възрастни като при тях средният резултат бил 2%.

Учените са абсолютно категорични – не става въпрос за изолирани случаи, а за масово затъпяване. Колкото повече години прекарваме в училище, толкова по-малко креативни ставаме. Масовата образователна система в Западния свят не създава мислещи и логични хора – тя прави роботи. Песента на Pink Floyd – Just Another Brick In The Wall е повече от красноречива, а за съжаление от 1979 г., когато е писана – нищо не се е променило.

Грамотни, но немислещи

Образователните експерти са единодушни, че училищата имат по-скоро негативен, от колкото положителен ефект. Разбира се, хората са масово грамотни. Това обаче се учи в първите 2-3 години. Изключения съществуват, но това са предимно частни училища или такива, работещи по различни системи. Не случайно в момента се наблюдава възход на неформалното образование и все повече родители пращат децата си на различни курсове, които са в пъти по-полезни за тях. Това обаче не е съвсем ефикасно, тъй като тези курсове са скъпи и отнемат време.

Факти, изследвания, цифри и експерти от десетилетия говорят едно – имаме отчайваща нужда от спешна смяна на цялостната образователна система. Тя е създадена за едно съвсем различно време от сегашното. И докато на времето нашите родители като ученици не са имали компютри и телефона, а нашите деца сигурно ще живеят във виртуални светове, то всички ние ще бъдем образовани по един и същ начин. Кога ще се промени това?