Има цяла наука за цветовете, чиято теория непрекъснато се дописва от художници и критици, а напоследък в тази публична дискусия се включват водещи предприемачи от печатарската, текстилната и мебелната индустрия. Един от основните играчи днес в бизнеса и модните тенденции свързани с цветовете е компанията Pantone Color Institute. Тяхната нициатива „Цвят на годината“ стартира в началото на века и вече 17 години ежегодно избира цвят или комбинация от цветове като символ, олицетворяващ духът на времето, в който ще се потопим през новата година.
Pantone стартира в печатарския сектор, но скоро се прочува с разработване на система за съответствие на цветовете (Pantone Matching System, PMS). Давайки име и номер на всеки един цвят от каталога си, компанията успява да въведе общоприет стандарт на цветовете. С времето Pantone си извоюва все по-стабилни позиции като свързващо звено между различни бизнеси и творчески колективи в областта на индустрията и изкуството, които боравят с цветове. Така, по инициатива на компанията, в края на всяка година от новото хилядолетие светът на модата и интерирния дизайн избира цвят на годината, който символично носи презумция за предстоящи глобални тенденции от идейно и визуално естество.
Въведена от Pantone Color Institute, днес системата за съответствие и възпроизвеждане на цветовете се използва широко в графичния дизайн и печатната индустрия. Тя гарантира на производители от различни сфери и локации абсолютно съответствие на използваните от тях цветове. Различни държави и организации се позовават на PMS при изработка на национални флагове, марки и лога. Различни художествени проекти също използват системата на Pantone. Бразилската фотографка Анджелика Дас например я прилага в своя проект, посветен на цветовия спектър на човешката кожа.
Проектът Humanæ е “работа в процес” на Анджелика Дас, който разгръща в хроматична гама различните цветове на човешката кожа.
Pantone и мейнстийм културата на цветовете
Вече 17 години, ежегодно две европейски столици стават последователно домакини на форуми, в които специалисти по цветове от различни националности се събират около презентации на тема кой цвят най-добре определя общественото настроение, модните тенденции и културната специфика в навечерието на новата година. В резултат на тези дискусии, в края на месец декември изпълнителният директр на Pantone анонсира бъдещият цвят на годината.
Всеки цвят-фаворит трябва да улавя „духът на времето“ или т.н. zeitgeist. Той ще присъства в проектите на голяма част от планираните продукти и ще вдъхновява най-добрите модни и графични дизайнери, флористи, мебелисти и прочее специалисти от потребителски-ориентираните браншове.
Съзнателно или не, цветът на годината най-вероятно съпътства и всички нас в подбора на цветове за дома и гардероба ни през всяка година.
Ако погледнем в ретроспектива, актуалната цветна гама през изминалите години не само улавя духа на времето, но и до голяма степен го предопределя.
Раждането на контра-културата през 60-те, социалната революция и различни други младежки културни течения стават водещи при определяне на цветовите тенденции за периода. Изборът на цветове при водещите марки начело с Pantone през този период пада върху цветове с наименования Hot Pink 17-1937 (парещо розово), Vermillion Orange 16-1362 (цинобърно оранжево), Grass Green 15-6437 (тревисто зелено), Lemon Chrome 13-0859 (лимонов хром), Cyan Blue 16-4529 (цианово синьо), Bright Violet 19-3438 (ярко виолетово).
През 70-те години на миналото столетие, рецесията и пробуждащото се в обществото екологично съзнание изнасят на преден план земни цветове като Avocado 18-0430 (авокадо), Burnt Sienna 17-1544 (препечена охра), Carafe 19-1116 (шоколадово сиво), Harvest Gold 16-0948 (жътварско злато), Rust 18-1248 (ръждиво), Corsair 19-4329 (графитено синьо).
Икономическият възход и MTV културата през 80-те предопределя избора на по-жизнени цветове със силни вибрации като: Lavendula 15-3620 (лавандула), Radiant Orchid 18-3244 (сияйна орхидея), Mauve Orchid 16-2111 (бледоморава орхидея), Ribbon Red 19-1663 (червена лента), Royal Blue 19-3955 (кралско синьо), и Rose Violet 17-2624 (виолетово розово).
Деветдесетте години минаха под знака на цветове, които свързваме с епохата на графити, гръндж и Дзен културата. Тогава актуалните цветове бяха: Overcast 14-0105 (облачно), Lead Gray 17-1118 (оловно сиво), Oasis 16-0540 (тюркоазено синьо), Super Lemon 14-0754 (наситено лимоново), Firecracker 16-1452 (експлозивно оранжево-червено), and Scuba Blue 16-4725 (водолазено синьо)
През новото хилядолетие започва официалното селектиране на цвят на годината, инициирано от Pantone. Представяме ви накратно едни от най-сполучливите цветове през годините на новия век.
Honeysuckle – цвят на 2011 година
Цветът с името Honeysuckle (орлови нокти) е обявен от Pantone за цвят на 2011 година със следния анонс:
„Във времена на стрес назрява нуждата от повдигане на духа ни. „Орлови нокти“ е пленителен и стимулиращ цвят, който повдига адреналина и се справя идеално с всякакви нотки на подтиснатост.“
Tangerine Tango – цвят на 2012 година
Според Pantone 2012-та година е обляна от звуците на страстно танго в мандариновите отенъци на Tangerine Tango. Цветните експерти тогава ни призоваха да изтанцуваме годината под акомпанимента на този жизнен и привлекателен червеникаво-оранжев цвят. Фаворитът на 2012 даде живот на специална козметична линия в партньорство с марката Sephora.
Marsala – цвят на 2015 година
Цветът на 2015-та според Pantone беше винено-червения Marsala, кръстен на името на тъмното, сладко, подсилено десертно вино, което много прилича на шери и се произвежда в Сицилия. Както го определиха тогава от централата на Пантон, този изискан оттенък въплъщава „удовлетворяващото блаженство на пълноценното хранене, а приземяващите му червено-кафяви нюанси го допълват с естествено излъчване“.
Rose Quartz & Serenity – oфициалната цветна комбинация, с която се отличаваше 2016-та година според Pantone
За пръв път през 2016-та Pantone обявява комбинация от два нюанса за цвят на годината. Изборът попада върху наивните нюанси на бледо розово преливащо в бледо синьо, или ако се опитаме да пресъздадем имената им на български език – Розов кварц и Безоблачна синева. Мотото на компанията както винаги е, че цветът на годината е неразделна част от изразните средства и духа на времето, а през 2016-та те са в меките и нежни оттенъци на двата цвята, с които модерната цивилизация дефинира половата ни принадлежност от най-ранната възраст.
В изявлението си за цвят на годината, Pantone брифира публиката с извода, че бебешката розово-синя комбинация е най-добрия антидот срещу съвременния стрес.
„Във времена, в които потребителя особено се нуждае от грижа и благосъстояние като противоотрова срещу съвременния ежедневен стрес, изпъкват онези добронамерени цветове, които психологически задоволяват чувството ни за спокойствие и сигурност. Розовият кварц и светло синьото демонстрират вроден баланс между топлината, с която ни обгръща розовото и прохладата на безоблачното синьо… “ Лиатрис Айсман
Greenery – цвят на 2017 година
Символът на 2017 година все още е свежият и успокояващ зелен цвят, олицетворяващ натуралната наслада и зеленина. Той носи укрепваща сила и обновяваща жизнена енергия, а неговата презумция е да ни направи по-осъзнати, модерни и еко-активни хора.
На прага на 2018-та, Pantone вече подсказаха с няколко нюанса своето виждане за новата година, от което вече живо се интересува световната дизайнерска гилдия. Очевидно нюансите, на чиито фон ще пишем историята на 2018 година ще бъдат в тъмната петролена и металик гама. Говори се за дълбокия и интригуващ, почти черен пурпур на цветът Shadow, за тъмните отенъци на индиговия Black Flame, за мастилената плътност на минималистичния Deep Onyx, за блясъка и силата на Black Magic… Който и да бъде новият цвят на годината, няма как да не ни убегне идеята, че 2018 ще бъде силна и магнетична не само откъм цветове и нюанси.
До два месеца ще разберем кой е всеобщият фаворит за 2018 година, а до тогава имаме още малко време за едно символично бягство от реалността сред все по-оскъдната зеленина на есента и Цвят 2017.