През последните годините терминът Black Friday придоби изключителна популярност по цял свят, включително в България. Денят се характеризира с огромни намаления и промоции, но защо именно този ден се е превърнал в символ на пазаруването?
В Съединените щати Black Friday се отбелязва в първия петък след Деня на благодарността
Денят не е официална празник в САЩ, но в някои щати като Калифорния например, той е разглеждан като такъв за държавните служители. Идеята зад Black Friday се заражда именно в САЩ през 1952 г. и отбелязва началото на изключително важния за търговията коледен пазарен сезон. На този ден търговците и компаниите в САЩ отварят магазините си много рано и предлагат на своите клиенти невероятни намаления, специални предложения и промоционални условия.
Причината денят да се наричат Black Friday (Черен петък) е и проста, и любопитна. Традиционно търговците използват черно и червено мастило, за да обозначат съответно печалбите и загубите в своите обекти. Поради нарастващите продажби в деня след Деня на благодарността и положителната тенденции за високи продажба чак до края на годината, Black Friday символизира началото на период, когато търговците вече не са „на червено“ и увеличават своите печалби.
Идеята Black Friday да се разглежда като началото на празничния сезон за пазаруване се дължи на появата на Дядо Коледа в популярната култура и първите уличните паради, които се организират в чест на Деня на благодарността. Появата на Дядо Коледа и масовите рекламни кампании с неговия образ символизират наближаването на Коледа, тъй като именно Рождество Христово е следващият голяма празник след Деня на благодарността.
Към края на 19-ти век и през първите няколко години на 20-ти век, основните спонсори на парадите за Деня на благодарността са именно универсалните магазини или, както бихме ги нарекли днес – моловете. Тези магазини използват парада, за да започнат масовите си рекламни кампании. След известно време се въвежда неписаното правило е, че нито един магазин няма да стартира своите промоции и рекламни кампании преди края на парада, което превръща и Black Friday в начало на коледното пазаруване.
Статистиката показва, че вече повече от 20 години Black Friday продължава да е най-натовареният ден за пазаруване в годината
Единствено през 2004 г. Black Friday е изместен за една година от последната събота преди Коледа. Много работодатели в САЩ дават на служителите си почивен ден на Black Friday, за да могат да се възползват техните работници от страхотните намаления. Търговците на дребно в цялата страна се възползват от деня, за да предложат широк спектър от промоции и намаления, за да привлекат огромния консуматорски трафик към своите търговски обекти. Много търговски вериги работят 24 часа в рамките на този ден в опит да вземат предимство пред конкурентите си.
През 2017 г. Black Friday се пада на 24 ноември, тъй че бъдете нащрек, за да не изпуснете някоя изключително изгодна сделка.