frida.bg

Правилното дишане е най-добрата антистрес стратегия

Процесът на дишането е толкова неотменен от нашето съществуване, но често го пренебрегваме и въобще не се замисляме дали дишаме правилно. А правилното дишане е в основата на ограничаването на вредните последствия от стреса. Правилното дишане освен това ни помага да спим по-качествено, да се чувстваме по-енергични и жизнени, както и да се справим с тревожостта в ежедневието.

Какво представлява правилното дишане?

Вдишването и издишването са механизми, с помощта на които белите ни дробове се пълнят с кислород и изхвърлят навън въглероден диоксид. Често обаче стресът ни кара да дишаме плитко, накъсано, да задържаме дишането. Получава се така, че тялото ни получава съвсем малко кислород и съответно извежда навън ограничено количество въглероден диоксид. Плиткото дишане ни прави уморени, разсеяни и с намалена жизненост.

Затова експертите по правилно дишане и най-вече – йогите, препоръчват да дишаме с долната част на белия дроб. Това е т.н. диафрагмено дишане. Тази дихателна практика позволява в тялото да влезе много по-голямо количество кислород, който да достигне до най-долната част на белия дроб. Там, където са разположени и най-много кръвоносни съдове. Когато вдишваме с долната част на белия си дроб той притиска диафрагмата и корема ни се издава напред. Дълбокото диафрагмено дишане увеличава т.н. “кислороден метаболизъм”, а той от своя страна подпомага храносмилателната, репродуктивната и отделителната система.

Как дишането ни помага да редуцираме стреса?

Осъзнатото и дълбоко дишане има съществени психологични предимства. То релаксира нервната система като активизира действието на парасимптиковата нервна система. Вижте за какво още помага дълбокото диафрагмено дишане!

Това действие на дълбокото диафрагмено дишане е едно от най-явните. Дишането влияе на емоционалното ни състояние. И емоционалното ни състояние – на дишането. Двете неща са дълбоко свързани. Стресът ни кара да дишаме плитко и бързо, което още повече засилва действието на симпатиковата нервна система (стреса).

Ако осъзнато забавим дишането и започнем да вкарваме по-голямо количество кислород в белия си дроб постепенно активираме действието на парасимпатиковата нервна система или релаксацията. Също така парасимпатиковата нервна система се свързва с действието на т.н. нервус вагус, отговорен за усещането за спокойствие. Според последни проучвания, стимулирането на нервус вагус намалява тревожността и депресивните симптоми. Това прави диафрагменото дишане ценен инструмент за всички, които искат да се справят със симптоми като потиснатост, депресия и тревожност.

Дълбокото вдишване е един от най-добрите инструменти за справяне със стреса и за успокояването на ума!