frida.bg

Валдорфската педагогика: подходяща за всяко семейство

6 принципа на Валдорфската педагогика, които всяко семейство трябва да приеме

Валдорфската педагогика е алтернативна образователна система, фокусирана върху холистичното развитие на детето. В момента в света съществуват над 1100 Валдорфски училища. Те интегрират в своята учебна програма артистично, практическо и интелектуално съдържание. Тяхна главна цел е да развият социалните умения и духовните ценности на децата.

Началото на Валдорфското образование е през 1919 г., когато първото училище е открито в Германия за децата на служителите на цигарената фабрика Waldorf Astoria. То е вдъхновено от философията на Рудолф Щайнер.
Щайнер вярва, че децата се учат най-добре, когато се насърчават да използват въображението си. Той твърди, че образованието трябва да отчита физическите, поведенческите, емоционалните, когнитивните, социалните и духовните особености на всяко дете.

С Валдорфската педагогика се свързват много предимства. Книгата Алтернативно образование за 21-ви век предоставя доказателства, че във Валдорфските училища децата наистина се развиват цялостно и хармонично. Други проучвания установяват, че децата, които се обучават според Валдорфската философия са по-нетърпеливи да научават нови неща, забавляват се повече в училище и имат по-оптимистичен поглед към бъдещето си, отколкото децата, записани в традиционните училища.

Според неотдавнашно изследване, в Германия децата във Валдорфски училища се оплакват по-малко от главоболие, болки в стомаха и лош сън. Друго изследване показва, че децата, обучаващи се според Валдорфската педагогика са по-организирани и изобретателни. При сравнение на рисунки на деца от различни училища се вижда, че техните са по-подробни и показват по-голямо въображение.

Валдорфската педагогика

Валдорфското образование се ръководи от няколко ключови принципа. Ето няколко от тези основни максими, които всяко семейство може да приеме:

1 | Детството не трябва да бъде съревнование

Щайнер казва:

Коя е книгата, в която учителят може да прочете за това, което преподава? Самите деца са тази книга. Не трябва да се учим да преподаваме от никоя друга книга, освен от тази, която е отворена пред нас и се състои от самите деца.

Децата не се развиват по един и същ начин, нито в един и същи ритъм. Валдорфската педагогика ни учи да бъдем внимателни към нуждите на всяко отделно дете, да спрем да очакваме нашите деца да бъдат това, което не са и да не ги сравняваме с другите.

2 | Станете разказвач

На Айнщайн се приписват думите:

Ако искате децата ви да бъдат интелигентни, четете им приказки. Ако искате да бъдат по-интелигентни, четете им повече приказки.

Валдорфската педагогика споделя това мнение.
Рудолф Щайнер вярва, че приказките са много ценни и за разказващия, и за слушащия. Разказването на приказки е централна черта на Валдорфското образование. Чрез тях децата се свързват, научават нови думи и отиват на места, на които никога не са били. Разказването на приказки и истории има дори по-голямо значение от четенето, защото разказвайки развиваме в по-голяма степен въображението.

Съчиняването на истории може да е трудно в началото, но става по-лесно с течение на времето. Можете също да разказвате приказки, които си спомняте от детството си. Ако не помните подробностите можете да ги прочетете преди това или да си ги измислите. Ще видите, че колкото повече разказвате, толкова по-удовлетворяващо ще става това преживяване, и за вас и за детето ви. Дори не е нужно да измисляте нова история всеки път – малките деца често искат да слушат една и съща.

3 | Бъдете сред природата всеки ден

Децата избуяват от физическата активност и игрите навън подхранват тяхната креативност. Чрез общуването с природата децата се учат да обръщат внимание на света, който ги заобикаля. Приучавайте ги да отделят време да наблюдават различните неща и хората около себе си. Природата също така има успокояващ ефект, и върху децата, и върху възрастните.

Възможностите за свързване с природата изобилстват: децата могат да разглеждат и помирисват цветя, да събират камъчета, да правят снимки на насекоми, да подреждат листа, да рисуват предмети от натура, да играят с пръчки, да строят къщи, да копаят, да играят с пясък, да наблюдават животните, да слушат птиците и какво ли още не.

Валдорфската педагогика

4 | Научете децата си да играят

Валдорфското образование се основава на принципа, че най-простите играчки стимулират най-много творчеството. Щайнер подчертава необходимостта от възможно най-естествени детски играчки и твърди, че играчките трябва да предоставят на децата сетивни преживявания. Той вярва, че колкото по-елементарни са играчките, толкова повече предизвикват към творчество, защото децата могат да използват въображението си, за да създават от тях нови обекти.

Валдорфската педагогика насърчава използването на прости и екологични играчки, до които всеки има достъп: шишарки, черупки, жълъди, прежди, парчета плат и кърпички, пръчки и клони, дървени блокчета, камъни, картон и т.н.

5 | Създавайте рутинни процедури

Валдорфската педагогика започва всяка сутрин с „кръгово време“. То представлява специален момент, когато децата се събират заедно, пеят, рецитират стихове, правят упражнения и игри с пръстите на ръцете по конкретни теми (например сезоните).

Установяването на рутинни процедури носи много ползи. Ритуалите и навиците дават на децата чувство за сигурност и им осигуряват корени. Създаването на рутинни практики може да направи родителството по-лесно и същевременно по-пълноценно преживяване.

6 | Направете място за изкуство

Изкуството е важен аспект на Валдорфската педагогика. Създаването на място за изкуство означава да осигурим на децата време, в което могат да се отдадат на творческа игра. Това са моментите, в които те развиват своята креативност.

Щайнер вярва, че по-малкото и опростени играчки помагат на децата да развият своята вродена склонност към творчество. Той също така смята, че организираните пространства (играчки, подредени в кошници, кутии или на рафтове, а не на купчини) играят важна роля в развитието на децата. Това е едно от многото общи неща, които Валдорфската педагогика споделя с методите на Монтесори.

Завършваме с един цитат от Рудолф Щайнер, който обобщава философията му и дава на всеки родител безценна мъдрост и материал за размисъл:

Най-голямото ни старание трябва да бъде насочено към това да развиваме свободни човешки същества, които сами могат да придадат цел и посока на живота си. Необходимостта от въображение, усещане за истина и чувство за отговорност – тези три неща са самата същност на образованието.