frida.bg

„Fast Fashion“ или модата, която разрушава екосистемата ни

Модата идва и си отива. Днес е модерно едно, а утре – съвсем различно нещо. Огромни компании разработват маркетинг стратегии, с които да поддържат тенденциите неустоими, а консуматорският ни дух – непрекъснато активен. Желанието ни да сме модерни и да имаме богат избор от облекла в гардероба си всъщност опустошава природната среда. Може би си мислим, че да пазаруваме всяка седмица парцалки просто, за да си оправим настроението, е нещо съвсем безобидно. Но истината е, че всяка необмислена покупка влияе на планетата ни и на всички хора, живеещи на нея.

Представете си разпродажбите по магазините. Супер много конфекция, намалена с 50-60%, вероятно на реалната й стойност. Излизате да видите какво има по магазините и пръсвате една солидна сума пари просто, защото всичко е толкова евтино. Или на оферта като „Купи 3, плати 2”. Нашето консуматорско съзнание много лесно се заблуждава от подобни трикове. Ние искаме да харчим пари, за да се чувствате състоятелни, успешни, а и защото обичаме да трупаме вещи, които създават у нас измамно усещане за сигурност. От друга страна, искаме да направим добра сделка и готово – маркетинг стратегиите обработват ума ни успешно и ние се прибираме с две торби дрешки от мола. И може би половината от тях няма да облечем никога. Реално ние можем да променим света само ако внимаваме какво точно купуваме и колко често се доверяваме на т.н. „бърза мода“.

Какво всъщност е бързата мода?

Т.н. „бърза мода“ е създадена, за да могат тенденциите от дизайнерските колекции много бързо да достигат до потребителите, разбира се на супер ниски цени. Те залагат на нископлатен труд и евтини материи като целта е да се изкупят колкото се може по-бързо заради ниските цени. Модните марки инвестират наистина много в това да ви убедят, че имате нужда от конкретното нещо и дори че трябва да си купите в повече. Разбира се, вие като клиенти обожавате добрите сделки, но замисляте ли се какво се случва зад бляскавата витрина и лъскавите реклами? Ние знаем, че пазаруването ни кара да се чувстваме добре и обикновено прилючваме до тук. Но нека се замислим за това как всъщност бързата мода, която толкова обичаме, се отразява на природата. Текстилната промишленост е на второ място след петролната по замърсяване на околната среда. Но не само. „Бързата мода” незабележимо опустошава планетата.

Къде е проблемът?

Голяма част от текстила, който човечеството купува и естествено, бързо става демоде заради непрекъснато изникващите нови тенденции, се изхвърля на боклука. Боклукът всички ние знаем, че се събира на огромни площи земя, където се оставя да се разгради от само себе си. Не трябва да забравяме, че голяма част от дрехите, които се произвеждат са от синтетични материи. А голяма част от продукцията излъчва вредни въглеродни емисии, които отиват в същата тази почва, която отглежда храната ни. Така постепенно огромното количество текстил замърсява почвата и водата.

Другият проблем със синтетичните материи е, че те изключително трудно се разграждат и дори могат да останат завинаги в екосистемата, излъчвайки огромно количество токсини в нея. Боите, с които се оцветяват дрехите в т.н. „бърза мода“ са възможно най-евтините и често са токсични, а проливните дъждове спомагат тези химикали свободно да попият в почвата и кой знае – да се появят на трапезата ни под формата на плод или зеленчук. Екосистемата ни е под сериозна заплаха. Изборът ни като консуматори днес ще повлияе не само на нашия живот, но и на живота много след нас!

Разбира се, има различни еко организации, които се стремят да ни убедят колко важно е да рециклираме дрехите си, както и боклука си. Но все още проблемът е актуален, защото много от нас не знаят, че всяка дреха изхвърлена на боклука има огромно влияние върху околната среда. Защото ако ние го правим, значи го прави и почти всеки друг от тези 7,3 милиарда хора, живеещи на Земята. Бъдете осъзнати, рециклирайте и не се поддавайте необмислено на търговските трикове на „бързата мода“.

Прочетете още:

Вижте какво хранителната индустрия не иска да знаете, а трябва!