frida.bg
градинарството

Как градината и градинарството могат да ни направят щастливи

Природата е в еуфоричен цъфтеж, а с нея и нашето желание да отворим повече място в живота си за красота и щастие. Моментът е идеален за здравословно физическо разтоварване и презареждане. Пролетта ни дава ефективни естествени методи за терапия на ментални и емоционални болежки чрез пребиваване сред природата или садене в градината. А от плодовете на освежавщия градинарски труд можем да се възползваме дълго и пълноценно.

градинарството

Който има късмета да притежава свой двор или градина знае, че те са източник на здраве и щастие през цялата година.

За градския човек градинарството е рядко забавление, камо ли терапия. Въпреки това, сред много „граждани“ все повече се пробужда инстинкта за единение с природата.

Градината, дори и тази от градски или балконски тип, може да бъде райското кътче, в което да разтворим проблемите си до тяхното пълно изчезване. Тя може да бъде източник на здравословна храна и средство за освобождаване от стреса на урбанистичния делник

.Досегът със земята крие невероятни ползи за здравето ни, а визията на концентрирана зеленина и цветност действа успокояващо и тонизиращо на всички сетивни нива.

градинарството

Почвата като антидепресант

Пролетна умора, депресия, необяснима тъга, нерви… Която и психо-болежка да ви е налегнала през пролетта,  сложете край на мъките с природни средства. В природата има безброй естествени решения за нелегналата ни тъга, от които можем да се възползваме. И то без страх от странични ефекти и превишаване на дозировката.

Едно от тях се крие в земята сред невидимите микроби на почвата -същата онази кална маса, в която животни и деца толкова обичат да се въргалят и да събират части от нея под ноктите си.

Оказва се, че това „мръсно“ влечение за мнозина съвсем не е случайно!

Почвените микроби са пряко свързани с човешкото ментално и емоционално здраве от както свят светува.

Но друго си, когато следствията от връзката с естествената ни среда бъдат потвърдени в лабораторни условия. Ето, че учените удостовериха наличието на съставка в почвата, която действа върху мозъчните неврони с ефекта на антидепресант.

градинарството

Бактерията Mycobacterium vaccae, която живее естествено в пръстта е точно толкова лесно достъпна и ефикасна, колкото и нашият порив да се повъргаляме в тревата и да си поиграем в калта.

Добрата новина за всички депресирани граждани, притеснени майки и стопани на домашни кучета е, че колкото повече джапаме из локвите и се въргаляме в пръст и, кал и подобна естествена „мръсотия“, толкова повече щастие и емоционален конфорт можем да осигурим за себе си и своите питомци.

Заровете ръца сред почвените бактерии и им позволете да навлязат в тялото ви. Така те ще задействат мозъчнитете ви центрове на щастието, без да причинят нежелани ефекти и потенциална зависимост.

Учените вече са открили, че наличието на Mycobacterium vaccae в почвата може да стимулира в нас производството на серотонин – хормонът, който ни релаксира и ни прави щастливи. Липсата на серотонин в организма води до депресия, обсесивно-компулсивно разстройство и биполярни проблеми. Оказва се, че градинарството е идеална тъерапия за подобни пробелми. Самият акт на работа в градината е успешен начин за намаляване нивата на стрес, повишаване на настроението и общата кондиция.

Всеки ненаситен градинар би потвърдил, че градината е тяхното „райско кътче“ и място, където се чувстват най-щастливи и релаксирани. Всеки работещ в градината е в пряк досег с почвената бактерия на щастието. тя може да се поема от организма ни несъзнателно чрез вдишване, чрез кожата и по кръвен път при наличие на леко порязване на кожата.

градинарството

Веднъж влязла в системата ни, бактерията Mycobacterium vaccae започва да стимулира производството на серотонин, чието благоприятно действие може да трае цели три седмици.

Специалисти в областта на архитектурата и ландшафтното проектиране твърдят, че дизайна на външното пространство е един от най-важните елементи в проектирането. Това се дължи на естетическия и терапевтичен ефект, който градините и парковете имат върху нас хората. А по-напредничавите медици вече възприемат с лекота идеята, че наличието на парково пространство в болничните заведения спомага за възстановяване на пациентите.

Схващането, че свежият бриз, обилната слънчева светлина и ухайната зеленина на градината може да въздейства терапевтично върху човешкия организъм набира все повече теоретична обосновка и доказателствен материал. Още през 1984 година, специалистът по психология на средата Роджър Урлих публикува свой научен труд, в който експериментално демонстрира ефекта от пребиваването и взирането сред градински пейзаж на пациенти, възстановяващи се след оперативна намеса, инфекции и различни заболявания.

Урлих анализира медицинските досиета на различни хоспитализирани пациенти. Той установява, че пациенти които са лежали до прозорци с изглед към озеленен пейзаж са се възстановили с дни по-бързо от други, които не са разполагали с подобна гледка.

Ученият твърди, че дори само визуален достъп до естествена зеленина, вода, цветя или дървета има терапевтичен ефект върху нас. Визията на зеленина намалява нуждата от обезболяващи медикаменти, понижава риска от следоперативни усложнения и ускорява значително оздравителния процес.

Подобно изследване е правено и върху здрави пациенти. Само 3-5 минутно взиране в градински пейзаж на ден били достатъчни за постигане на цялостен благоприятен ефект, включващ облекчено мускулно напрежение, балансирани нива на сърдечната и мозъчната активност, подобряване на съня и по-добро общо психическо състояние.

градинарството

Еволюцията е закодирала в съзнанието ни цял набор от облекчаваща символика, свързана с оазисите като обещание за наличие на вода, храна и подслон.

Градините и дворните пространства са нашите малки късчета природа, сред които възстановяваме баланса по много различни начини. Дори малкото балконче с цветя, гледка и обилна светлина може да ни помогне да укрепнем физически и психически и да ни поддържа здрави. Затова започнете от нещо малко като добре аранжиран с цветя балкон и продължете нататък като си поставите за цел да създадете някъде свой малък градински източник на добри бактерии, витамин Д и щастие на килограм.

градинарството

Ето и контролният списък с условия, които според изследователи и психолози на средата трябва да спазваме докато създаваме своите „градини на щастието“:

Наблегнете на зеленината

Колкото по-обилна е зеленината – толкова по-добре. Нека зелените площи, дърветата и цветните лехи преобладават над цимента, плочките и бетона.

Придържайте се към реални и истинни форми

Всякакви абстрактни фигури и аранжировки могат да нарушат оздравителното спокойствие и благоприятния ефект от единение с природата.

Добавете интересен ефект и възможност за интеракция

Не се лишавайте от сенчести дървета и корони, които привличат птиците и тяхната естествена музика. Под шарената сянка може да разположите шезлонги и хамаци, където освен на птиците, да се насладите на нечия приятна компания.

Ангажирайте максимално сетивата си

Най-красивите и успокояващи градински пейзажи са тези, които могат да бъдат помирисани, докоснати и усетени на всички нива. Направете така, че да можете да се наслаждавате както на тишината, така и на природните шумове.

Насладете се както на красотата отвън, така и на онази вътрешна красота, която се разкрива пред нас когато притворим очи.

градинарството