PANTONE обявиха своя цвят на годината за новата 2017. Представяме ви Greenery, в превод – Зеленина.
За 17-ти пореден път от началото на новия век Pantone Color Institute обяви своя „цвят на годината”.
Какво е цвят на годината?
Това е символичен избор на един цвят, който олицетворява времето, в което живеем и прави „моментна снимка” на глобалната култура, настроението и отношението към нещата на хората в нея.
Новият цвят на годината: 2017
Името му е Greenery, в превод – Зеленина.
Той представлява един топъл нюанс на зеленото, лек, очарователен и свеж, носещ живот и енергия. Това е цвят, който символизира новото начало, събуждането на природата в края на зимата и обновлението. Този цвят, който поражда асоциации с разлистващи се растения и тучни пейзажи ни казва да си поемем дълбоко дъх, да се изпълним с кислород и „да живнем“.
Укрепващата сила на зеленината е известна, разбира се, не от вчера. По целия свят хората търсят извор на съживителна енергия в природната свежест, откриват в нея възможност за кратко бягство или постоянно убежище и се стремят да я пренесат поне частично в хаоса на цивилизования си свят под формата на различни по големина градини и зелени площи.
Цвят на годината: Бягство от реалността
Известните със забързания си начин на живот източни народи са създали практиката на „горското къпане”, наричана shinrin-yoku в Япония, sēnlínyù в Китай и sanlimyok в Корея. И трите термина означават кратка приятна разходка в планината. През 1982 година японската Агенция по горите я предлага като официална терапия за релаксация и справяне със стреса.
През 2007 и в Европа се създава shinrin-yoku асоциация, която доказва чрез изследвания, че всеки престой в гората има положителен ефект върху здравето и качеството на живот. Ние, от своя страна нямаме нужда от мъдростта на древните народи от Изтока, защото сме щастливи да живеем заобиколени от успокояващите зелени дебри на родните планини… Да оставим на всеки да прецени за себе си дали достатъчно често си спомня за витализиращата им сила.
Бамбукова гора, Arashiyama, Kyoto by oliveheartkimchi – originally posted to Flickr as Bamboo forest, Arashiyama, Kyoto, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4007396
Лиатрис Айсман, изпълнителен директор на Pantone Color Institute и идеолог на проекта „Цвят на Годината“ разказва за новообявения цвят на 2017:
„Докато Serenity and Rose Quartz, цветовете на 2016, изразяваха нуждата от хармония в един хаотичен свят, Greenery ни носи надеждата, за която всички копнеем на фона на сложния социален и политически пейзаж. Greenery удовлетворява нашето непрекъснато растящо желание да се подмладим, съживим и обединим и символизира възстановяването на връзката ни с природата, помежду ни и с една по-голяма цел.“
Колкото повече сме потопени в собствените си модерни реалности, толкова по-голям е
вътрешният ни стремеж към красотата
към равновесието и единството, присъщи за природата. Тази нужда от промяна се изразява чрез вграждането на все повече елементи на зеленина в ежедневния ни живот – в градското планиране, архитектурата, лайфстайла и дизайна на предметите, с които си служим.
Зеленината, която винаги е присъствала в периферията на нашето съществуване – къде по-близо, къде – по-далеч, сега излиза на преден план и се обгръща в един вездесъщ оттенък целия свят.
Новият цвят на годината също така е емблематичен за преследването на личните желания и страсти и търсенето на вътрешната ни жизненост.
„Интезивният нюанс на зеленото с жълт оттенък говори за желанието ни да се изразяваме, да изследваме, да експериментираме и изобретяваме, и придава усещане за прилив на духовна енергия“, добавя Айсман. „Чрез своята успокояваща и утвърждаваща жизненост, Greenery ни предлага самоувереност и смелост да живеем живота си при нашите собствени условия, във време, в което определяме наново какво ни прави успешни и щастливи.“
Цвят на годината: Мистика
Зеленият цвят винаги е бил в известна степен тайнствен, извисен и недостъпен за употреба от хората. Въпреки изобилието си в природата той липсва в праисторическите пещерни рисунки. Керамика от Месопотамия изобразява хора, облечени в ярки зелени дрехи, но не ни е известно как са получавали тази боя.
В Древен Египет градините са смятани за символ на прераждането и са били изобразявани в гробници като израз на надеждата, че живота ще продължи. Зеленото още в тази ранна епоха от човешката култура е било носител на много позитивни асоциации. Йероглифът за думата „зелено” е представлявал растящ папирусов кълн – демонстрация на тясната връзка между зеленото, растителността, жизнеността и растежа. Възкръсващият Озирис, богът на Следващия Живот, е бил изобразяван със зелено лице, защото цветът е символизирал доброто здраве и прераждането. Палитри със зелени гримове за лице, направени с малахит са намирани в някои гробници. Те са били носени около очите и от живите, и от мъртвите, за да ги защитават от злото. В гробниците често са били намирани и малки зелени амулети във формата на скарабеи от същия зелен минерал, които са имали защитна функция. Спомнете си това, когато се обличате и гримирате за следващото парти.
В Елада зеленото не се е смятало за един от четирите класически цвята и рядко се среща в изкуството. Затова пък в Древен Рим то е получило по-висока оценка – било е цветът на Венера, богинята на градините, зеленината и лозята. Божествената Флора, Пролетта, е древноримският символ на вечновъзраждащата се природа.
През Средновековието, когато в цветовете са били кодирани професията и социалното положение, зеленото е било запазено за търговците, банкерите и хората от обществения елит.
В световно известния портрет на семейство Арнолфини от Ян Ван Ейк (1434) разкошната зелена тъкан на роклята говори за богатство и високо обществено положение. Зелената дреха на Мона Лиза без да се натрапва показва, че тя произхожда от висшето общество.
През 18 и 19 век зеленото се свързва с Романтизма в изкуството. Френският философ Жан-Жак Русо възхвалява природните добродетели, а великият немски поет и мислител Гьоте заявява, че зеленото е най-спокойният цвят, особено подходящ за декориране на спални. Следващият път, когато се включите в игра на асоциации на някое парти можете да пробвате „спалнята на Гьоте“.
През втората половина на 19 век като истинско отражение на духа на времето, зелените провинциални пейзажи и пасторални горски картини на романтиците и неокласиците се замъгляват от сиво-черните пушеци на Индустриалната Революция. На прага на 20-тото столетие зеленото започва да се използва в изкуството не само като имитация на природата, а и като спусък за предизвикване на определени емоции и реакции. Един от първите артисти, които правят цвета централен елемент на творбите си е Джеймс Уистлър, който рисува серия картини наречени „симфонии от цвят”, включително „Симфония в зелено: Океанът”
В Новата Ера на 20-ти и 21-век зеленото излиза от ролята си на кодирано изразно средство в изкуството и става политически и обществен символ с появата на Зелени партии първо в Германия, а после и в много европейски държави.
Зеленият цвят се превръща в емблема на движенията за защита на околната среда и на новите социални политики.
В съвременната култура има безкрайно много примери за недоловимото и поглъщащо присъствие на зеленото. Изумруденият град на Оз на Л. Франк Баум (1900) е израз едновременно на илюзорната същност на действителността, в която живеем и на пътя към освобождаването от собствените ни демони.
Действието в романа на Рей Бредбъри „Вино от глухарчета” (1957) се развива в измисления град Green, щата Илинойс. За прототип, естествено служи символично градчето, в което е преминало безоблачното детство на автора през второто десетилетие на 20 век, а самото вино от заглавието е метафора на стремежа да запазим радостите на лятото и разцвета.
В култовата втора част на сагата „Междузвездни войни”, „Империята отвръща на удара” (1980) протагонистът – младият Люк Скайоукър – се оттегля от екшъна, за да отиде на обучение на зелената планета Дагоба при най-стария жив рицар на джедайския орден в търсене на начин да спаси това за което милее, а наред с него и справедливостта, галактиката и всичко останало.
Надали е нужно да споменаваме, че зеленината в този епизод внушава вечните джедайски добродетели като търпение и постоянство, спокойствие пред лицето на предизвикателствата и безусловна вяра в победата на Светлата страна.
В екранизацията на класиката на Дикенс „Големите надежди” (1998) с незабравимите превъплъщения на невинния Итън Хоук и ефирната и фатална като русалка Гуинет Полтроу всички действащи лица във филма са облечени в зелено – факт, останал незабелязан от мнозина, но увличащ нищо неподозиращите зрители в дълбините на една поглъщаща, наситена с емоции атмосфера.
Цвят на годината: Символ
Зеленият цвят поражда различни асоциации, които макар и понякога да си противоречат на пръв поглед се допълват като части от пъзел. То може да означава:
Сигурност, разрешение, одобрение: зелената светлина на светофара, зеления знак V на правилния отгово.
Природа, жизненост, живот: в Западната култура – зелените емблеми на организации като Greenpeace, зеленият кръст на аптеките, дори зелените контейнери за разделно събиране на отпадъци за рециклиране. На Изток зеленото се свързва с изгрева, жизнеността и растежа.
Пролет, свежест, надежда: кой цвят ще използвате, ако искате да изразите обновление и безсмъртие? Зеленината на надеждата изобразява вярата, че нещата „ще се оправят” след всяка трудност, както зелените връхчета и на най-слабите растения се показват след всяка зима.
Младост и наивност: може би по аналогия със зеления плод, носещ и обезоръжаващото очарование на младостта и невинността.
Спокойствие, толерантност, споразумяване: научни изследвания сочат, че зеленият цвят най-често се асоциира с тези състояния и действия. В съчетание със синьо значението прераства в хармония и баланс.
Любов и сексуалност: Може би в наши дни зеленото да е отстъпило от тази позиция, но през средните векове то е се е смятало за символ на чувствеността и дълбоките естествени човешки желания. То е цветът на змията-изкусителка от Райската градина, причинителка на библейското грехопадение, а в същото време трубадурите го възпяват и като цвета на зараждащата се любов, запазен за одеждите на младите девойки.
Цвят на годината: Иновация
Докато често се свързва с екологията и природата, зеленото също е светеща нишка в технологията и иновацията заради асоциацията със смелост, сила и модерност. Много нови приложения и стартиращи компании в областта на дигиталното изразяват тази енергия с помощта на приковаващата вниманието отсянка на зеленото в своите лога и визуални идентичности. Новият цвят на годината Greenery предава усещането за прогресивност и пионерски дух, олицетворява предприемаческата същност и индустриите, които се базират на нея.
Цвят на годината: Храна
Според теоретиците на цветната терапия зелената храна дезинфектира и регенерира тъканите. Зелените дарове на природата: салати, грах, фасул, киви, авокадо, кълнове въплъщават стремежа към модерен и здравословен стил на живот на една хапка разстояние. Яркозелената крем-супа от спанак или броколи можете вече да представяте пред опълчилото й се домочадие не само като „израз на моята индивидуалност и вярата ми в свободата на личността” по примера на Сейлър от „Диво сърце” (1990), но и като най-новата модна тенденция според световните цветови експерти. Колкото по-зелена е храната, която сервирате на следващите си гости, толкова по убедени ще бъдат те в нейната актуалност, художествена и утилитарна стойност. Наблегнете на кълновете, те са храната, в която има най-много жизненоважни ензими.
Цвят на годината: Мода
Greenery е естествено неутрален цвят. Той привежда в хармония полутоновете на хладното синьо и яркото жълто, и специфичният му оттенък естествено допълва широк спектър от палитри. Подобно на безкрайните вариации на цветните венчелистчета, съчетани с богатата зеленина на листата, растенията и дърветата, Greenery може да се комбинира много успешно с широка палитра от цветове и да осигури изненадваща поява на цвят под формата на аксесоари и обувки или да изиграе ролята на смел акцент в десена.
Универсалната зеленина на Greenery преминава през всички сезони и седи еднакво добре до различни нюанси: неутрални, ярки, тъмни, пастелни, металик и дори до миналогодишните избраници на Pantone, Rose Quartz and Serenity. През 2017 все повече ще виждаме зелени гримове и лакове за нокти, а така или иначе, признайте, че винаги сте си мечтали за зелена чанта.
Pantone предлагат различни варианти за комбинации, в зависимост от желаното внушение и ефект:
Ефирна материя: Greenery в съчетание с топли земни тонове в сиво, кафяво и златиста охра и контрастиращи с тях плодово виолетово, меко лилаво и океанско синьо:
Естествените палитри Гранд Каньон и Горски Килим:
Ярката енергизираща комбинация Rev It Up с пламтящо жълто, сладко оранжево, заслепяващо синьо и горещи розови нюанси:
Бездънно: палитра в неизчерпаемите зелени, сини и сребристи оттенъци на гората и небето или, ако предпочитате – на безкрайната морска шир:
Ако цъфтите с променливи настроения вашата палита е Moody Blooms, в която зеленината се появява в обкръжението на топлите плодово-цветисти тонове като почти черното лилаво на зимното цвете, тъмно червената далия (гергина) и годжи-бери, и ярката екзотика на аления ибис:
Ако пък искате да потушите страстите и да се върнете към корените и аналоговото спокойствие, вземете идея от опушените и приглушени тонове в Analogous и Deep Rooted:
Цветът е изключително подходящ и за мъже, и за жени, както се вижда в последните колекции на Kenzo, Michael Kors, Zac Posen и Cynthia Rowley. А ако до болка ви е омръзнало клишето „розово за момиченце, синьо за момченце” тогава вече знаете, че зеленото е най-добрият избор и за дете, самостоятелно или като елемент в щампи в детското облекло.
Цвят на годината: Декорация на дома и архитектура
Отворените пространства в интериорния и екстериорен дизайн, и прозорците от пода до тавана правят зеления пейзаж част от фона и атмосферата на вътрешните помещения. Добавянето на зеленина под формата на живи стени, боя, тапети с флорални теми, аквариуми и терариуми, мебелни акценти и декорация осигурява почивка и глътка въздух.
Стена или мебел, боядисан в Greenery ще ви даде свежа нотка и ще създаде илюзията за природа вътре в дома ви. Зеленият цвят, материализиран в стол, лампа, ваза или килим, подобно на растителния свят ще подобри вашето самочувствие, ще намали безпокойството и ще ви накара да усетите обкръжаващата ви среда по-благоприятно.
Цвят на годината: Дизайн
Като най-разпространен цвят в природата, зеленото се възприема като добро, органично и полезно по своята същност. Хората реагират на интуитивно ниво на привличащия окото оттенък на Greenery, което го прави идеален за много приложения на графичния дизайн. Очаквайте през 2017 да виждате все повече визии в зелено по рекламите и повече продукти в зелени опаковки, които да предават незабавно и подсъзнателно асициацията за свежест.
И така, може би в този момент, в който отвсякъде чуваме да се говори за зелена светлина, био-разнообразие и възобновяемост на ресурсите, е препоръчително като едни истински Галактически стопаджии да си сложим зелените анти-паник очила и отпивайки от зелен коктейл с поглед към зелената лава–лампа да си пожелаем зелена нова 2017-та обиколка около Слънцето на крилете на Зелената ни планета.
Автор: Веселина Тулевска