frida.bg

Тиквата и нейната сила

Силата на тиквата
Октомври е месецът на оранжевото. Дърветата едно по едно се обагрят в този лъчезарен цвят сякаш търсят скрити в него последните летни слънчеви лъчи. Всеки дизайнер ще потвърди, че топлината на оранжевото е способна да сгрее и най-строгия интериор. Дори един аксесоар под формата на шал, чадър или чанта ще смекчи усещането за студ в един мрачен есенен ден.

Специалистите по здравословно хранене пък съветват, че по това време на годината трябва да се наблегне на консумацията на оранжеви и наситено жълти дарове на природата. Такива са ябълки, круши, грозде, моркови, сладки картофи и тикви в най-разнообразни форми и нюанси. Колкото по-цветни – толкова по-ценни за здравето

Есенните плодове съдържат изключително полезните флавоноиди и пектин. Характерните за сезона зеленчуци също са богат източник на витамини и фибри. Те са така необходими за подготовката на организма за зимата. Те дължат цвета си на бета-каротина – мощен антиоксидант, повишаващ имунната активност.

Силата на тиквата
„Оттатък в полята той надушваше как тиквите зреят и мамят към себе си ножа да изреже в тях триъгълното око на фенера, за да пламнат вътре пърлещите свещи.”
из „Вино от глухарчета”, Рей Бредбъри

Тиквата, един от най-типичните представители на есенното плодородие е символ на Празника на Вси Светии. Той ознаменува изпращането на старата година у древните келти. Тиквата обаче е и една от най-пълноценните, засищащи и хипоалергенни храни. Тя е истинско съкровище, познато на хората от 7000 г. пр. н. е., концентрирало така ценните за качествената обмяна на веществата незаменими аминокиселини, протеини, бета-каротин, витамин С, фолиева киселина, микроелементи и ензими. Тиквата е с много плодова захар, но с ниска калоричност. Знае се, че консумацията й намалява риска от развитие на рак и помага при бъбречни, стомашни и сърдечно съдови заболявания.

Семената й са с висока хранителна стойност, особено полезни заради съдържанието на цинк (важен фактор за красотата на кожата и здравината на костната система), омега-3 мастни киселини, фосфор, магнезий, калий, калций, манган, желязо, мед и селен. Този коктейл поддържа енергията на организма на високо ниво и предпазва от остеопороза и анемия. Тиквените семки са и мултивитаминен комплекс с елементи от група B, А, С, Е и К. Едно от най-ценните вещества в тях е триптофанът – аминокиселина, която се преобразува в серотонин – хормона на щастието, на който разчитаме да прогони надалеч депресията от липсата на слънчева светлина през намаляващите дни.

v8hitmp9mu

Заради слабата си киселинност и нежна целулоза тиквата е позната още от древността като лечебна храна и лекарствено средство в различни свои производни, прилагани вътрешно или външно – прясно изцеден сок, отвара, олио или каша.

В нашата кулинарна традиция тиквата се използва най-често под формата на сладкиши и десерти, макар че е много подходяща и за приготвянето на предястия, основни или гарнитури.

Бихме искали да ви предложим няколко интересни вкусни начина да я включите в менюто си и да се възползвате от способностите й да пречиства, успокоява и тонизира.

 

Сок от тиква

sok0tikva

Едно превъзходно средство да се заредите в началото на деня със сили и добро настроение, този сок представлява вкусна енергийна бомба, която повишава тонуса и имунитета.

Суровата тиква се нарязва на парчета и се пуска в сокоизстисквачка. Към всяка чаша от получения сок се добавят сок от два лимона, две супени лъжици мед и около 1/3 чаша гореща вода.

Сместа се изпива на малки глътки и доставя на организма калий, бета каротин, витамин С и захари, които му помагат да преодолее нервното изтощение от стреса, има много добър ефект върху хроничен гастрит, колит и цироза и помага срещу отслабено зрение.

 

Крем супа от тиква

pumpkin-soup-1685586_1920

Обелете и нарежете на едри кубчета тиква, морков, четвърт глава целина и по една глава жълт, бял и червен кромид лук, може и праз. Сложете ги в тава заедно с няколко необелени скилидки чесън. За да не се залепят използвайте хартия за печене или по-екологичния вариант – тефлонова подложка. Напръскайте с мазнина и запечете във фурна на 180°С за ок. 15 минути.

Преместете ги в тенджера, като обелите чесъна от люспите. Добавете нарязани на едро листа и стебла от целина и магданоз и половин чаша ориз. Оризът трябва да е предварително добре измит и накиснат във вода, докато останалите ингредиенти се пекат. Зелейте всичко със студена вода и варете на тих огън до омекване. След като свалите от котлона пасирайте до хомогенна смес. По желание може да разредите с малко прясно мляко.

Сервирайте супата с настъргани сирена или сметана и поръсена със ситно нарязан зелен лук и мащерка. Особено приятен и изискан вкус биха придали сурови тиквени семки и студено пресовано тиквено олио.

Комбинацията от вкуса на тиквата и целината е невероятно обогатяващ и изпълващ, а оризът й придава плътност и хранителност. Магданозът, смятан в древността за свещено растение възстановява и укрепва организма – елините смятали, че тези, които го консумират, стават силни и твърди като камък – това личи и от родовото му название ”петрозелинум” (на гръцки петрос – камък). Лукът и чесънът, освен че дават неустоим апетитен аромат, съдържат фитонциди, които са натурални антибиотици – цял комплекс от съединения, с множество преимущества пред медикаментите – те не само унищожават бактериите, а и засилват имунитета. Тази цветна супа ще ви стопли и зареди с енергия и в най-студените есенни мъгли.

 

Топла салата от тиква

salad-1607325_1920

Нарежете на кубчета със страна около 2 cm тиква и твърдо бяло сирене. Сипете 1-2 лъжици растителна мазнина, малко сол и прясно смлян черен пипер в купа и разбъркайте парченцата тиква и сирене, така че да се омаслят отвсякъде. Изсипете ги в тава върху подходяща подложка за печене и ги сложете в предварително загрята на 180°С фурна за около 30 минути.

Затоплете една супена лъжица олио в тиган и задушете нарязани на ситно чесън и червен лук. Ако ви блазни мисълта за малки парченца ароматен бекон, можете да сложите и такива, и леко да ги запържите докато станат хрупкави. В този случай можете да пропуснете другата мазнина. Добавете в тигана две супени лъжици тиквени семки и разбърквайте още две минути, докато започнат да променят цвета си.

Поставeте топлите тиква и сирене в чиния, добавете за повече цвят крехки листенца суров спанак и сипете отгоре от сместа с тиквените семки. Ако предпочитате салатите си по-силно подправени може да приготвите дресинг от червен оцет, олио – най-добре от тиквени семки, ситно нарязан магданоз и горчица – особено подходяща при варианта с бекона. Натуралният оцет е също много полезен за организма, тъй като възстановява киселинно – основния баланс, улеснява усвояването на минералите, подобрява кръвообращението и като цяло стимулира имунитета, което ни е особено нужно в този сезон, и на всичкото отгоре регулира апетита и така спомага за поддържане на оптимално тегло.

 

Паста с тиква

pasta-1088438_1920

Разтопете 26 gr краве масло в тиган. Добавете една лъжица растително олио, тиква на малки парченца, няколко скилидки чесън, нарязан на тънки филийки и наситнени листенца салвия. Гответе покрити с капак за десетина минути докато тиквата омекне.

Сварете пастата според инструкциите от пакета и наистина внимавайте да не я преварите. Рецептата е подходяща за пене или фузили, но много интересен вкус се получава и с равиоли или тортелини, пълнени със спанак и сирена. Изцедете готовата паста, като запазите 1/3 чаша от водата, в която са се варили. Смесете макароните с тиквата и леко ги разбърквайте, докато добавяте водата.

Сервирайте с листа рукола, прясно настърган пармезан и чаша червено вино – още един силен съюзник в борбата с лошото време.

 

Тиква, запечена с моркови

roastpumpkin11

Обелете и нарежете тиквата и няколко едри моркова на продълговати парчета. Разбъркайте ги в купа с растителна мазнина, сол и подправки. Един добър вариант за овкусяването е със сушена смрадлика и цветен пипер, ако пък ви се иска едно кратко пътуване до Ориента можете да използвате по-екзотичната мароканска смес от кимион, джинджифил, черен пипер, кориандър и малко канела, като любителите на пикантното може да експериментират с добавянето и на лют пипер.

Загрейте фурната до 220°С и печете около 25-30 минути като проверявате дали зеленчуците са започнали да омекват. Когато са станали крехки и повече не можете да издържате на изкусителния дъх, който се носи из кухнята ги извадете на голяма чиния и им позволете да се охладят.

През това време пригответе сос от кисело мляко, сусамов тахан, настъргана кора и сок от лимон, прясно намачкан чесън, мед, магданоз, смлян кимион и малко топла вода – благоуханен и полезен микс от естествени антиоксиданти, антибиотици и микроелементи.

Сервирайте печените зеленчуци поляти със соса като предястие или гарнитура. Можете да бъдете сигурни, че ароматната комбинация от вкусове ще предизвика комплименти.. И ще ви зареди със защитни сили срещу есенните ветрове.

 

Текст: Веселина Тулевска.